Digitale media in het klaslokaal

on

Tegenwoordig kan niemand meer zonder digitale media. Zo ook in het onderwijs. Jongeren worden steeds actiever en maar ook afhankelijker van digitale media. Voor het onderwijs biedt dit zowel kansen als gevaren. Hoe zet je de huidige technologische mogelijkheden en tools in om op een andere moderne manier les te geven?

Alleen in de schoolbanken zitten luisteren naar een stortvloed aan informatie stimuleert weinig. Scholieren missen hierin tegenwoordig een uitdaging. Onderzoek van de NOS toont aan dat smartphones in het algemeen worden geaccepteerd in het klaslokaal. 85% van de scholen gebruikt smartphones actief in het onderwijs. Dit heeft zijn voordelen maar ook zeker zijn nadelen. Leerlingen concentreren zich minder goed, worden digitaal gepest en sociale vaardigheden worden verstoord.

Het blijkt dat jongeren minder digitaal vaardig zijn dan ze zelf denken. De meeste jongeren hebben moeite met het inschatten van betrouwbare informatie. Dit is bijvoorbeeld belangrijk om nepnieuws te herkennen. School speelt nu slechts een kleine rol in het bijbrengen van digitale vaardigheden. Jongeren doen hun vaardigheden vooral op in hun vrije tijd. Scholen moet een inhaalslag maken om aan te kunnen sluiten bij de digitale kennis van de jongeren.

Maatschappelijke ontwikkelingen stellen scholen en leraren continu voor nieuwe uitdagingen. De context waarin leerlingen opgroeien wordt sterk bepaald door de aanwezigheid en de invloed van (interactieve) media. Van een bekwame leraar mag verwacht worden dat hij zijn leerlingen goede lessen digitale geletterdheid geeft, dat hij zich mediawijs en informatievaardig gedraagt en nieuwe technologieën en computational thinking kan integreren in zijn lessen. In het onderwijs is er vaak geen sprake van een structurele aanpak als het gaat om mediawijsheid. Dat komt ook omdat het een andere rol van de leerkracht vraagt, waardoor dit soort ontwikkelingen te vaak bij één persoon binnen de school blijven liggen. Hoewel de toekomstige leraren van nu met media zijn opgegroeid, weten ze vaak nog niet hoe ze dit moeten gaan toepassen in hun lessen. Als leerkracht kun je niet blijven teren op de kennis die je ooit hebt opgedaan. Je moet op de hoogte blijven van alle maatschappelijke en technische ontwikkelingen waar kinderen mee opgroeien. Voor leraren is het van groot belang om hierop alert te zijn en daar in de praktijk op een juiste manier op in te spelen. Er zijn voldoende apps die ingezet kunnen worden om de lessen op het onderwijs te verbeteren. Helaas zijn veel leraren zich hier nog niet van bewust. De PABO opleidingen moeten ervoor zorgen dat toekomstige leraren bewust zijn van deze middelen en leren op welke manier ze deze apps het beste kunnen gaan inzetten.

 Maar hoe kunnen scholen digitaal onderwijs het best aanbieden zodat er genoeg uitdaging is voor de digitale scholier? Hier zijn vijf uitdagende tips voor digitaal onderwijs.

 

  1. Stel een ‘Twitterspreekuur’ in waarin leerlingen vragen aan de leraar kunnen stellen. Laat leerlingen een samenvatting van een tekst maken in een tweet (140 tekens) via het twitteraccount van de klas. Door het formuleren van pakkende tweets komt taal vanzelf aan de orde. Geef ook huiswerkopdrachten via Twitter. Leuk vanwege het wedstrijdelement: wie tweet als eerste het goede antwoord?
  2. Start een fotoproject in de klas en gebruik Instagram als social media-tool om het resultaat te presenteren. Laat de leerlingen hun proces van het biologie project vastleggen via Instagram.
  3. Een Learning Circle is een tijdelijke leergemeenschap, waarin leerlingen en leerkrachten uit verschillende landen samenwerken en samen leren met behulp van sociale media. Elke groep stelt één vraag aan de andere groepen. Alle leerlingen gaan dan op onderzoek om de vragen zo goed mogelijk te beantwoorden met teksten, foto’s, tekeningen, filmpjes en presentaties. Die worden verzameld in een wiki, een soort weblog waarin alle deelnemers kunnen samenwerken.
  4. Je kunt leerlingen bijvoorbeeld digitale posters laten maken en informatie laten verzamelen over bepaalde onderwerpen. Dankzij sociale media kom je in contact met een diversiteit aan mensen en materialen. Zo kan je in contact komen met verschillende experts, samen in documenten werken en contact onderhouden met leerlingen. Daarnaast kun je leerlingen niet alleen samen laten werken aan documenten, maar je kunt ook de historie van de ontwikkeling van het document bekijken. Op deze manier kun je als leerkracht nagaan welke leerlingen een actieve en welke leerlingen een minder actieve rol hebben gespeeld binnen het samenwerkingsproces.
  5. Laat leerlingen in een groepje een nepnieuws bericht en een echt nieuw bericht lanceren op een klassikaal social media account. Laat de rest van de klas raden welk bericht echt en welk bericht nep is. Bespreek met de klas hoe je nep nieuws kan herkennen.

Leraren en toekomstige leraren zijn zich zeker bewust over het belang van digitale- en sociale media maar weten vaak nog niet op welke manier ze dit moeten inzetten in de les. Ze zijn zich vaak nog niet bewust van de nieuwe trends en ontwikkelingen op het gebied van sociale- en digitale media. Met deze tips zorg je voor meer mediabewustheid in het klaslokaal.  Blijf je leerlingen inspireren en ook vooral jezelf.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s