Dit is waarom micro- en nano-influencers meer voor je merk kunnen betekenen

Dat influencer-marketing flink in opkomst is, is niks nieuws. Influencers schieten als paddenstoelen uit de grond en de keuze voor bedrijven en merken is reuze. Iedereen wil opeens ‘iets doen met influencers’. De meeste bedrijven gaan voornamelijk voor de grote spelers, de macro-influencers. Echter zie ik een verschuiving van macro- naar micro- en nano-influencers. Wat zijn micro- en nano-influencers en waarom zouden ze moeten inzetten?

Wat zijn micro- en nano-influencers?

De macro-influencers zijn de meesten inmiddels wel bekend mee. Dit zijn de Enzo Knols en Nikkietutorials. Macro-influencers hebben meestal honderdduizenden tot miljoenen volgers en dus een groot publiek. Micro-influencers daarentegen hebben 5.000 tot 50.000 volgers en richten zich meestal op een bepaalde niche. Nog een stapje kleiner zijn de nano-influencers. Deze influencers beschouwen zichzelf meestal niet als influencer en hebben tussen de 100 en 5.000 volgers.

5 redenen waarom je voor micro- of nano-influencers moet kiezen

  1. Ze zijn betrouwbaarder

Micro- en nano-influencers richten zich meestal op een bepaald thema of niche. Zij worden door hun volgers gezien als experts op dit gebied en daarom ook betrouwbaarder. Bezoek voor de gein eens een account van een macro-influencer en je komt om in de gesponsorde berichten. Deze berichten betreffen vaak samenwerkingen met verschillende soorten bedrijven. Omdat micro- en nano-influencers enkel de samenwerkingen aangaan die voor hen relevant is, weet je als volger zijnde dat je relevante content te zien krijgt en het betrouwbaar is.

 

  1. Hogere engagement

De kleinere influencers zijn niet alleen betrouwbaarder, ze hebben ook een veel hogere engagement rate dan macro-influencers. Macro-influencers krijgen zo veel likes en reacties, dat zij dit niet kunnen managen en de interactie aan kunnen gaan. Micro- en nano-influencers kunnen dat wel. Even ter vergelijking: influencers met minder dan 1.000 volgers hebben gemiddeld 8% likes en 0,5% reacties. Klinkt weinig, toch? Niets is wat het lijkt: influencers met meer dan 10 miljoen volgers hebben 1,6% likes en 0,04% reacties. Hoe groter de interactie tussen influencer en consument, hoe effectiever influencer-marketing is als strategie.

 

  1. Ze zijn herkenbaar

Laten we eerlijk zijn, we worden niet allemaal wakker in een peperduur hotelkamer, ontbijt met luxe croissantjes op het balkon met uitzicht op de Eiffeltoren. Micro- en nano-influencers staan veel dichterbij ons dan macro-influencers. We kunnen ons met hen identificeren. De berichten van deze influencers voelen echt en natuurlijk aan. Ze stralen authenticiteit uit.

 

  1. Minder budget nodig

Micro- en nano-influencers vereisen minder budget, maar ze kosten wel meer tijd en inspanning. Je moet namelijk actief op zoek gaan naar een geschikte influencer en kijken of zijn/haar doelgroep aansluit bij jouw merk. Echter zijn deze influencers vaak wel bereid om meer voor je merk te doen, dus dat is alleen maar goed meegenomen.

 

  1. Geschikt voor langetermijnsamenwerkingen

Doordat de meeste micro- en nano-influencers zich richten op een bepaalde niche of onderwerp, kun je met hen het beste een langetermijnsamenwerking aan gaan. Een duurzame samenwerking kan zorgen voor een hogere ROI voor het merk dan de investering in een bericht van een macro-influener.

Samenwerkingen met micro- en nano-influencers zal komend jaar dezelfde volwassenheid gaan krijgen als traditionele campagnes. Deze influencers zijn overal te vinden. Tegenwoordig bestaan er zelfs influencer-platformen zoals Influentials en Join. Mocht je als bedrijf zijnde aan de slag willen gaan met influencer-marketing, ga dan eerst op onderzoek uit. Wat zijn de doelen die je met de campagne wil bereiken? Welke doelgroep? En natuurlijk: welke influencers wil je gaan inzetten? Probeer jezelf dan vooral niet blind te staren op de macro-influencers, maar verbreed je horizon en geef de micro- en nano-influencers ook een kans. Zij kunnen namelijk meer voor je merk of bedrijf betekenen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s