Door gebruikers, voor gebruikers

3 redenen waarom je als bedrijf gebruik moet maken van User Generated Content

Wat is het?
De naam zegt het al, User Generated Content (UGC) is letterlijk gebruikergegenereerde inhoud. Dit kunnen bijvoorbeeld reviews zijn die op social media gedeeld worden of video’s of blogs over bepaalde producten of diensten. User Generated Content is onafhankelijke en subjectieve content die door en voor gebruikers is gemaakt. Hier heeft een bedrijf dus geen invloed of controle over. Door UGC hebben consumenten dus meer macht gekregen. Al jaren speelt User Generated content een belangrijke rol binnen de (online) marketing. Maar wat zijn precies de voordelen voor van UGC voor een bedrijf?

  1. Informatief en persuasief
    Uit onderzoek blijkt dat UGC op social media meer effect en invloed heeft op het koopgedrag van de consument dan MGC (Marketing generated content). Consumenten ervaren UGC als informatief omdat het om echte ervaringen en meningen gaat van andere consumenten.

  2. Nieuwe informatie
    Door UGC hebben marketeers minder controle gekregen over de content. Maar dit kan juist heel goed uitpakken voor bedrijven. UGC kan nieuwe, specifieke en nog onbekende informatie opleveren voor andere consumenten. Bijvoorbeeld concrete informatie of tips over het gebruik van een bepaald product waar andere consumenten veel aan hebben tijdens het beslissingsproces.

  3. Authentieker en geloofwaardiger
    Consumenten vertrouwen de mening van een andere consument vaak meer dan de meestal wat commerciëlere content van een merk zelf. Doordat de content door een andere consument is gemaakt komt het authentieker en geloofwaardiger over. Hierdoor heeft UGC een groot bereik en volop engagement die conversaties en communities stimuleren. Ook stijgt de koopintentie bij UGC.

Voorbeelden succesvolle User Generated Content campagnes

  1. Applebee’s
    De typisch Amerikaanse restaurantketen Applebee’s bedacht de campagne #Fantographer waarbij mensen foto’s met die hashtag konden plaatsten op Instagram. Aangezien ‘foodfotography’ erg populair is op Instagram en vanwege het enorme bereik van Applebee’s was dit een enorm succes.
    Schermafdruk 2018-10-31 22.54.54
  2. Etihad Airways
    Om zijn 1 miljoen volgers op Instagram te vieren beloonde Etihad Airways loyale volgers tijdens de #Etihad1Million  fotowedstrijd. Tijdens de 10-daagse campagne, kondigde Etihad Airways elke dag een gelukkige winnaar aan via zijn Instagram-verhaal om de beste, meest indrukwekkende reisfoto’s te vieren. Wat dus betekende dat jouw gekozen foto door 1 miljoen mensen kon worden bekeken. Een win-win situatie dus!
    Schermafdruk 2018-10-31 23.15.31
  3. Starbucks

    De succesvolle #WhiteCupContest van Starbucks is het perfecte voorbeeld van een campagne die fans dichter bij je merk brengt. Starbucks vroeg klanten om hun creativiteit de los te laten op de bekende witte bekers. Het beste ontwerp zou een sjabloon worden voor een beperkte oplage kopjes in de winkels. Na slechts drie weken waren er al bijna 4.000 inzendingen. Starbucks beloonde het winnende ontwerp met een beperkte oplage kopjes in de winkels. Dit bleek een enorm succes onder de klanten, die veel foto’s ervan uploaden naar social media.

    BpW5BUg5-629-619

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s