Facebook… Is het einde dan echt in zicht?

#DeleteFacebook. Weten we het nog? In het voorjaar van 2018 heeft het gigantische dataschandaal waar Facebook en Cambridge Analytica betrokken bij waren, zeker zijn sporen achtergelaten. Sterker nog, de #DeleteFacebook hashtag is sindsdien nooit verdwenen. Mensen verwijderen de app nog steeds. In dit artikel lees je kenmerken dat Facebook aan het terugvechten is om zoveel mogelijk gebruikers te behouden, maar ook andere interessante beslissingen maakt na het dataschandaal. Uit een opiniepeiling van tv-programma EenVandaag eerder dit jaar is gebleken dat een of de vijf Facebook-gebruikers in Nederland het account zal verwijderen. Niet alleen in Nederland, maar wereldwijd zijn mensen Facebook aan het verwijderen. En wat doet Facebook nou eigenlijk?

HET DUURT TEGENWOORDIG TWEE KEER ZO LANG OM JE FACEBOOK ACCOUNT TE VERWIJDEREN

Nadat mensen dan eindelijk besloten hebben om hun Facebook-account te verwijderen, komen ze erachter dat het moeilijker dan ooit is om je account daadwerkelijk te verwijderen. Zo heeft Facebook besloten dat het handig is om een soort ‘grace period’ in te stellen. Dit houdt in dat als je je account wilt verwijderen, er eerst een periode ingaat waarin je nog kunt ‘nadenken’ of je het wel echt wilt. Na een maand wordt je account verwijderd, mits je niet opnieuw hebt ingelogd. Dan wordt je account namelijk weer geactiveerd. Als je die gehele maand niet inlogt, wordt je account gedeactiveerd.

FACEBOOK HEEFT ALLE CONTRACTEN MET DATAHANDELAREN BEËINDIGD.

Om ervoor te zorgen dat de privacy voortaan wel ‘veilig’ is voor alle Facebook-gebruikers heeft Facebook besloten om de samenwerkingen met grote datahandelaren, bijvoorbeeld Cambridge Analytica, te beëindigen. Dit houdt in dat grote datahandelaren minder data kunnen doorverkopen aan derden, denk aan adverteerders. Deze adverteerders konden voorheen doelgroepen dan heel specifiek benaderen met hun advertenties. Om te garanderen dat Facebook er alles aan doet om de privacy voor de gebruikers te bewaren, nemen ze dus dit soort maatregelen.

DE INSTELLINGEN VOOR JE PRIVACY WORDEN OVERZICHTELIJKER

Voor het gigantische dataschandaal plaatsvond, kon je de een na de andere pagina over je privacy instellingen blijven lezen. Nu heb je één overzicht en één pagina waarin alles in een oogopslag te zien is. Facebook verklaart dat ze na het dataschandaal beseffen dat hun beleid beter gewaarborgd moet worden en dit tegelijkertijd dus ook moet overkomen op de gebruikers.

IS HET OVER 4 OF 5 JAAR KLAAR MET FACEBOOK?

Als het aan Mark Deuze, professor Mediastudies ligt wel. In een interview met NOS.nl wordt geciteerd: “Ik denk dat het zijn waarde over 4 of 5 jaar wel behoorlijk heeft verloren”. En precies hierom doet Facebook – of eerder gezegd Mark Zuckerberg, de algemeen directeur van Facebook – iets heel slims. Want waar Facebook aan het verliezen is, is Instagram aan het winnen. En wat heeft Zuckerberg nou ruim 6 jaar geleden gedaan? Hij kocht Instagram voor 1 miljard dollar.

INSTAGRAM IS DE NIEUWE FACEBOOK

Wat er ook gebeurt, de komende jaren zullen we vast en zeker nog gebruik maken van Facebook, alleen is het misschien wat minder vaak het blauwe icoontje waar we op drukken. Dit zal langzaam maar zeker gaan veranderen naar Instagram.

WAT VOOR VERSCHIL IS ER TE ZIEN TUSSEN DEZE TWEE KANALEN?

Het verschil is zeker te zien, maar het valt nog niet zo zeer op bij de gebruikers van deze kanalen. Op Instagram zijn de reacties over het algemeen namelijk positiever dan op Facebook. Het heeft er hoogst waarschijnlijk mee te maken dat de doelgroep op Facebook wat ouder is dan de huidige Instagram-gebruikers.

WAT NU?

Voor de e-commerce en service aan je klanten moet je echt nog op Facebook zijn. Maar om je merk te branden, daarvoor moet je op Instagram zijn. Hier plaats je nog nét wat andere content op dan op Facebook. Belangrijk is wel dat alle content uniek is. Dit is natuurlijk ook cruciaal voor je SEO-optimalisatie.

We zouden alweer bijna vergeten zijn dat het echt goed mis begon te gaan op het moment dat het dataschandaal naar buiten was gekomen, maar dit heeft klaarblijkelijk voor een grotere verschuiving in het social mediagebruik gezorgd dan we dachten. Ook al zullen we de komende jaren Facebook nog wel blijven gebruiken, bedrijven moeten zich wel gaan aanpassen aan de veranderingen die Facebook aan het doorvoeren is. Ga je zeker eens verdiepen in Instagram. Daarnaast is het een must dat je gaat kijken wat je nu nog kunt doen om je bedrijf nog zo goed mogelijk zichtbaar te laten maken op Facebook.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s