Gaat blockchain de retailsector veroveren?

Je bent in de supermarkt opzoek naar een biologisch stuk vlees, je komt aan bij het schap met biologische producten en pakt het stuk vlees dat jij wil. Consumenten geloven vaak alles wat er op een etiket staat, maar misschien is dit product wel helemaal niet biologisch. In de retailsector zijn er momenteel veel veranderingen gaande. Klanten willen namelijk transparantie, zij geloven niet allemaal meer wat er tegen hun gezegd wordt. Ze hebben niet meer de neiging om meteen te geloven wat er op een etiket staat, ze willen bewijs. Organisaties in deze branche kunnen erover nadenken om gebruik te gaan maken van blockchain.

Wat is blockchain?

Eigenlijk is een blockchain een ketting van blokken, met deze blokken kan niet geknoeid worden omdat ze zijn gekenmerkt door een digitale tijdstempel. Als de informatie eenmaal in de blokchain staat wordt het steeds moeilijker om de informatie in een blok aan te passen. Elk blok in deze keten bevat de data, de hashcode en de hashcode van het vorige blok. Het hangt af van wat voor soort blockchain het is wat voor informatie in het blok staat. Een hash is een speciale code die je kan vergelijken met een vingerafdruk, iedere code is uniek. Als je dus iets in een blok wilt veranderen zorgt dit ervoor dat de hash ook aangepast moet worden, dit kan niet en dus wordt en wijziging automatisch in een nieuw blok gezet. Als je toch een blok aanpast zorgt dit ervoor dat de hele blockchain niet meer valide is. Iedere persoon of computer die betrokken is bij de blockchain moet alle nieuwe blokken valideren, dit zorgt ervoor dat deze technologie veilig is.

Veiligheid en transparantie

Blockchain is momenteel een van de meest populaire en snelst groeiende disruptieve technologieën. Deze technologie wordt momenteel vooral veel gebruikt voor het overdragen van cryptocurrency, dit zijn digitale munteenheden, maar kan voor heel veel andere sectoren ook kansen bieden. Momenteel is er een trend gaande onder ondernemers en consumenten, data moet zo veilig en transparant mogelijk gedeeld kunnen worden. Door het chronologische product verhaal in een openbare blokchain te zetten kunnen consumenten alle data en informatie zien van elk punt van de distributieketen. Stel jij wilt weten of je stuk vlees wel echt biologisch is, dan kun je de code die op het etiket staat scannen met een app. Als je dit hebt gedaan zal dus het chronologische productverhaal naar voren komen en kan je precies zien waar je vlees vandaan komt. Ook in de modebranche kan blockchain helpen, je kan dan namelijk precies zien wie de vorige eigenaren van het product zijn geweest. Zo voorkom je handel in gestolen luxe artikelen.
Het bijhouden van bestellingen gaat ook een stuk makkelijker wanneer er gebruik gemaakt wordt van blockchain. Elke fase van de reis van het product wordt namelijk bijgehouden in de blockchain, dit kan zorgen voor minder verloren en beschadigde goederen.

Gevolgen voor supermarkten

Je producten als leverancier direct aan de klant verkopen zonder dat daar nog een supermarkt tussen komt, dit is een model waar we steeds meer over horen. De Russische online supermarkt Instamart werkt ook aan een dergelijk model door gebruik te maken van blockchain technologie. Momenteel groeit bij fabrikanten de behoefte voor een nieuw supply chain model. Peter Fedchenkov, oprichter van Instamart, wil door middel van blokchain technologie fabrikanten, consumenten en logistiek aan elkaar koppelen zodat er een stap in de supply chain wordt overgeslagen. Op deze manier krijgen fabrikanten toegang tot data die een supermarkt nu vaak niet wil delen, fabrikanten hebben momenteel weinig te zeggen over hoe hun producten op de markt gebracht worden.

Blockchain kan dus voor verschillende doeleinden gebruikt worden, het hangt er maar net van af wat voor de organisatie het meest waardevol is. Zo kan je het gebruiken om consumenten inzicht te geven in de historie van een product, op deze manier kan je veel vertrouwen winnen bij je klanten. Ook kan blockchain gebruikt worden voor het creëren van een nieuw supply chain model. Op deze manier hebben fabrikanten meer te zeggen over hoe hun producten op de markt worden gebracht.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s