Hoe creëer je inclusieve content?

Ben jij ook overtuigd van het belang van body positivity maar nog niet zeker hoe je diversiteit en inclusiviteit het beste kan verwerken in nieuwe content? Dan ben je hier aan het juiste adres. Aan de hand van twee best practices en drie tips ga ik je vertellen hoe je diversiteit en inclusiviteit in jouw contentstrategie kan doorvoeren. Mocht je nog niet helemaal overtuigd zijn van de noodzaak om met de body positivity beweging mee te gaan, lees dan vooral eerst mijn vorige artikel “Wat is het belang van body positivity?

De consument heeft behoefte aan diversiteit en authenticiteit. Deze verandering in mindset is niet onopgemerkt gebleven. Veel grote merken hebben in de afgelopen paar jaar hun online content strategie aangepast, maar het ene bedrijf doet dit beter dan de ander. Aan de hand van een aantal best practices hoop ik jullie te inspireren, motiveren en een zetje in de juiste richting te geven!

Monki Honest Swim
Modeketen Monki is van origine een Zweeds bedrijf en maakt sinds 2008 deel uit van de H&M group. De doelgroep van Monki zijn jonge vrouwen die interesse hebben in trendy, betaalbare mode. Voor haar tiende verjaardag in 2016 begon het merk met #Monkifesto. Het doel van Monkifesto is om veelvoorkomende problemen waar vooral jonge vrouwen mee strijden uit te lichten en daarnaast te normaliseren. Vlak na de introductie van Monkifesto lanceerde het merk de ‘Honest Swim’ campagne. Deze campagne bestond uit een reeks onbewerkte beelden, waarin vrouwen van verschillende etniciteiten en met verschillende lichaamsvormen te zien waren. De campagne kreeg ontzettend veel positieve aandacht en Monki werd als “body positive” merk op de kaart gezet.

swimwear-4Monki Honest Swim campagne

Missguided Make Your Mark
Engels modemerk Missguided lanceerde in 2017 een campagne met de titel ‘Make Your Mark.’ De campagne bestond uit beelden en video’s van negen verschillende vrouwen, voornamelijk modellen, body positivity activisten en bloggers. Met de campagne wilde Missguided de nadruk leggen op de “oneffenheden” die normaliter door merken worden gladgestreken. De putjes, hobbels en strepen speelden in deze campagne juist de hoofdrol. Ook deze campagne viel bij het publiek ontzettend goed in de smaak. Zo leidde de Make Your Mark campagne tot 20% meer bezoekers op de UK website en 12% meer bezoekers op de US website.

DQ2KzI8W4AA9JKDMissguided Make Your Mark campagne

Beide best practices zijn voorbeelden van modemerken die body positivity in hun campagnes hebben doorgevoerd. Bij kleding is het natuurlijk makkelijker om body positive content te creëren omdat je in dit geval altijd met modellen werkt. Toch kan je dit principe ook doorvoeren als jouw bedrijf zich in een andere branche bevindt. Body positivity draait namelijk niet alleen maar om beeld.

Drie tips voor sterke content:

  1. Diversiteit: de huidige consument heeft behoefte aan diversiteit. Dit komt onder andere door de multiculturalisering van de samenleving. Consumenten willen zich kunnen identificeren met zowel de modellen in een campagne als het merk die de campagne voert zelf. Diversiteit is hierbij ‘the key for success.’ Kies voor content dus niet alleen maar voor één soort model. Sluit daarnaast ook niemand uit. Je kan een voorbeeld nemen aan merken zoals Monki en Missguided die gebruik maken van diverse modellen die een grote groep consumenten vertegenwoordigen. Photoshop daarnaast niet klakkeloos alle oneffenheden weg en denk eerst goed na over de boodschap die je als merk wilt uitstralen.
  2. Brand activism: take a stand. Uit onderzoek van Cone Communications in 2015 blijkt dat 91% van de millennials zouden wisselen naar een merk die ergens voor staat. Zoek uit waar jouw merk voor staat en wees niet bang om standpunten aan te nemen op het gebied van maatschappelijke kwesties (zoals body positivity!). Laten zien dat je diversiteit en inclusiviteit als merk belangrijk vindt is een mooi begin van brand activism.
  3. User-generated content: motiveer jouw klanten om zelf content te produceren en te delen op social media. Deze content kan je vervolgens zelf weer gebruiken (vraag wel eerst om toestemming in verband met auteursrecht). Klanten zullen zich sneller betrokken voelen met jouw merk en daarnaast levert het ook meer diverse content op.

Let op: authenticiteit is voor elk merk van enorm belang! Denk dus goed na over wat je wil uitstralen en wat aansluit bij de core van jouw bedrijf.

Aan de hand van bovenstaande cases en tips kan jij nu ook aan de slag gaan met meer diverse en inclusieve content. Mocht je nou meer inspiratie nodig hebben, tik dan vooral op Instagram #bodypositivity in. Daar vindt je namelijk 2,3 miljoen motiverende berichten die je wellicht nét dat extra duwtje in de rug zullen geven.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s