Hoe fixen wij “cultural appropriation” in 2018?

Racisme in de mode industrie is een onderwerp waar mensen (gelukkig) tegenwoordig hun mond vaker voor open durven te trekken. Het feit dat er weinig gekleurde mensen in de mode industrie werken is vrij duidelijk op te merken. Gelukkig stijgt dit aantal langzamerhand wel al een beetje. Iets waar mode ontwerpers nog wel te makkelijk van af komen is het misbruiken van culturele elementen in hun modeshows. Negen van de tien keer is dit niet slecht bedoeld, maar is dit op een verkeerde manier geëxecuteerd. Hoe kunnen mode ontwerpers deze verschillende cultuurelementen in hun marketing gebruiken, maar iedereen hierbij tevreden houden?

Vele mode ontwerpers zijn vaak geïnspireerd door andere culturen, en willen die zoveel mogelijk in hun shows en kleding verwerken. Helaas wordt dit vaak alsnog op een verkeerde manier uitgevoerd. Het is eenmaal bekend dat er in de mode industrie weinig plek wordt gegeven aan niet westerse modellen. Hierdoor eindigen vele modeshows met blanke modellen, die “verkleed” zijn in een niet westers cultureel kostuum. In het Engels hebben ze hier een mooi woord voor. Cultural Appropriation; the act of taking or using things from a culture that is not your own, especially without showing that you understand or respect this culture. Deze omschrijving uit het Cambridge woordenboek omschrijft dit woord als het gebruiken van andermans cultuur, terwijl diegene weinig tot niets van deze cultuur af weet of deze respecteert.

Twee mooie voorbeelden van dit probleem zijn vrijwel elke Victoria’s Secret fashion show, en de Marc Jacobs show voor de lente 2017.

De Victoria’s Secret shows (VS)  staan bekend om hun extravagante kleding en de prachtige vrouwen die deze mogen dragen. De VS shows zijn altijd opgedeeld in thema’s. In 2017 maakte het merk een onhandige beslissing om het thema “nomadisch avontuur” in de show te verwerken. Dit thema was gebaseerd op de inheems Amerikaanse cultuur. Dit volgde in blanke vrouwen die op en neer liepen in hoofdtooien en jurken met Azteekse patronen die natuurlijk niet thuis horen in de westerse cultuur. Dit was niet de eerste keer dat Victoria’s Secret deze fout maakt. Het grote aantal blanke modellen paradeerden eerder in 2012 ook al over de catwalk in zijde gewaden met draken erop, die natuurlijk geïnspireerd waren door de Aziatische cultuur. Vele mensen reageren elk jaar negatief op deze shows, waardoor het aantal kijkers van de Victoria’s Secret special elk jaar blijft dalen.

Verder maakte Marc Jacobs een soortgelijke fout. In zijn show voor de lentecollectie van 2017, liepen alle (blanke) modellen in felgekleurde dreadlocks over de catwalk. Jacobs had geen idee wat voor commotie er zou ontstaan na het maken van deze keuze. De mode ontwerper werd volgegooid met haat, waarop hij reageerde met “Ik zie geen kleur of cultuur, ik zie gewoon mensen.” of “Waarom krijgen blanke vrouwen met dreadlocks wel kritiek, en donkere vrouwen die hun haar stijlen niet.” Het publiek werd hier niet rustiger van, en de haat reacties bleven maar toenemen. Het enige wat de mensen wilden, waren donkere modellen die met dit haar over de catwalk zouden lopen. Het is tenslotte wel hun eigen cultuur. Daarnaast ontstond er ook veel beroering om het feit dat de dreadlocks felgekleurd waren. Het symbolische gedeelte voor de zwarte cultuur werd hierdoor gemaskerd door iets wat het haar mooier en leuker moet laten lijken. Al met al word deze show tot op de dag van vandaag gezien als een van de grootste fouten die Marc Jacobs ooit heet gemaakt.

1187411
Marc Jacobs lentecollectie 2017

Hoe kunnen we fouten zoals deze nou vermijden? Het antwoord hierop is erg simpel. Merken die besluiten om andermans cultuur te gebruiken, horen modellen te casten die overeen komen met diezelfde cultuur. Het casten van alleen maar blanke modellen die vervolgens in dreadlocks over de catwalk heen lopen, kan niet geheel goed aflopen. Het enige wat dit de merken oplevert, is negatieve publiciteit. Dit heeft vervolgens een slecht effect op de omzet die zij maken, omdat weinig mensen een “racistisch” merk willen steunen.

Natuurlijk zijn er ook een aantal merken, die wel weten hoe zij met cultuur om moeten gaan en welke modellen zij hiervoor casten. Neem als voorbeeld mode ontwerper Kerby Jean-Raymond, huidige ontwerper voor het merk Pyer Moss. In zijn lentecollectie van 2019 wilde hij de zwarte cultuur in het licht zetten. De collectie had als doel om de Afrikaans Amerikaanse levenservaring over te brengen in de vorm van kleding. Overhemden met teksten zoals “Stop calling 911 on the culture” werden gedragen door donkergekleurde modellen. Overigens werd de hele show gelopen door donkergekleurde modellen. De reacties hierop waren natuurlijk heel positief. Deze collectie heeft vele donkere mensen geïnspireerd, wat ook het doel was van Jean-Raymond.

tumblr_peyx8wbOcX1tn4spoo1_1280
Pyer Moss lentecollectie 2019

Al met al moet de mode industrie nog veel leren over het misbruiken van andermans cultuur, en het casten van meer gekleurde modellen in mode shows. Gelukkig zijn er wel een klein aantal merken die hier goed mee bezig zijn. Het zal jammer genoeg nog een tijdje duren totdat we eindelijk kunnen zeggen dat de mode industrie volledig divers is.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s