Hoe houd ik mijn doelgroep geïnteresseerd in mijn social media pagina?

Social media platformen zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit ons leven. Iedereen deelt er zijn/haar leven op en inspecteert het leven van een ander. We hebben tegenwoordig allemaal de behoefte om ervaringen snel te willen delen met onze vrienden en doen dit op social media. Deze behoefte komt voort uit de digitalisering. Steeds meer processen verlopen hedendaags online en daarom kiezen we er massaal voor om onze ervaringen te delen op social media. Het is simpelweg eenvoudig en er kan meteen een groot bereik mee worden gecreëerd. Door de digitalisering is het voor bedrijven en merken steeds eenvoudiger geworden om alles digitaal te delen. Waar vroeger gebruik werd gemaakt van billboards en advertenties in de krant zien we nu vooral Instagram Story en Facebookadvertenties terugkomen van merken en bedrijven. Mensen ontvangen een overvloed aan informatie en daarom is het essentieel om als merk of bedrijf te kijken hoe je jouw doelgroep geïnteresseerd houdt in je social media pagina’s.

We leven in een tijd van de 24uurs maatschappij. We zijn constant bereikbaar via onze mobiele apparaten. Dit betekent dat bedrijven en merken hun doelgroep elk moment van de dag kunnen bereiken, bijvoorbeeld via Instagram Story. Deze Story blijft 24 uur staan, wat betekent dat in een langer tijdsbestek een groot deel van de doelgroep bereikt kan worden.

Bij het inzetten van social media voor de promotie van je merk of bedrijf is het natuurlijk van belang dat dit resultaat oplevert. Een belangrijke voorwaarde hiervoor is dat de doelgroep geïnteresseerd blijft. Zij zijn de groep mensen waar je je als bedrijf of merk op focust. Met onderstaande tips kun je als bedrijf of merk zorgen dat je doelgroep geïnteresseerd blijft in jouw social media pagina’s.

Bepaal je social media strategie en stel een concreet plan op
Van belang is dat de content die je op social media plaatst overeenkomt met de wensen en behoeften van je doelgroep. Daarom is de eerste stap om vast te stellen wie je doelgroep is en wat hun wensen en behoeften zijn. Natuurlijk is het daarbij ook belangrijk om te kijken op welke social media kanalen zij het meest actief zijn. Vanuit het vaststellen van de doelgroep zal de social media strategie ontwikkeld worden, omdat de content aan moet sluiten bij de doelgroep.
Bepaal daarnaast als merk of bedrijf wat de strategie wordt die jullie op social media gaan hanteren. Vraag jezelf af waar je als bedrijf of merk voor staat en beantwoord hierbij de 5 W’s (Wie? Wat? Waar? Welke? Wanneer?). Schrijf de belangrijkste kernpunten kort en bondig op en kijk welke social media strategie hier het beste bij past.
Na het bepalen van de doelgroep en je social media strategie is het van belang om een social media plan op te stellen. In het social media plan schrijf je wat je als bedrijf of merk gaat doen op social media. Door dit vooraf op te stellen bespaar je tijd en geld. In het social media plan beschrijf je het doel, de doelgroep, welke social media kanalen worden gebruikt, de content strategie, de verantwoordelijken en de herkenbaarheid door middel van logo’s en lay-outs. Het social media plan zorgt ervoor dat elke betrokkenen dezelfde online visie heeft. Daarnaast is het ook een checklist. Achteraf kan namelijk gekeken worden of de doelen zijn behaald en waar de verbeterpunten liggen op online gebied.

Engagement
Engagement is een belangrijk punt op het gebied van social media. Bedrijven en merken gebruiken hun social media kanalen voornamelijk voor de interactie met hun doelgroep. Daarom is het van belang om content te creëren met als doel engagement te behalen. Dit zorgt er ook voor dat de doelgroep geboeid blijft. Mensen voelen zich meer verbonden met een merk wanneer er naar ze geluisterd wordt. Reageer daarom op vragen die op social media worden gesteld. Zo voelen mensen zich gehoord en zullen ze zich loyaler opstellen tegenover je merk.
Een optie voor het creëren van engagement is het gebruikmaken van user generated content. Laat je doelgroep deelnemen aan het creëren van content voor jouw merk of bedrijf, door bijvoorbeeld het organiseren van een videocompetitie.

Plaats regelmatig
Om in de gedachte van je doelgroep te blijven is het een vereiste om regelmatig content te plaatsen op je social media pagina’s. Dit zorgt ervoor dat de doelgroep continu in aanraking komt met je merk of bedrijf en deze daarom niet snel zal vergeten. Het is hierbij belangrijk om te kijken naar wanneer jouw doelgroep het meest actief is op social media. Plaats op de dagen en tijdstippen dat jouw doelgroep online is en zorg ervoor dat je dit frequent blijft doen. Door elke week op en rond dezelfde dagen en tijden berichten te plaatsen, weet je doelgroep wanneer zij wat kunnen verwachten.

Vernieuw en wees divers
Beperk je niet tot een bepaald soort content (bijvoorbeeld video’s), maar doe aan variatie. Wissel af met video’s, foto’s, livestreams, infographic, etc. Houd als bedrijf of merk goed de social media trends in de gaten en ga mee met deze trends. Zo ben je steeds vernieuwend bezig en zal de doelgroep geboeid blijven.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s