Hoe kun je meten of de media agenda ook de publieke agenda beïnvloedt?

Een veelvoudig gebruikte beïnvloedingstheorie in de communicatie van de media is agendasetting. Al in 1963 schreef Bernard Cogen: ‘The press may not be successful much of the time in telling people what to think, but it is stunningly successful in telling its readers what to think about.’ Maar hoe weet je nou of je wel of niet het publiek hebt beïnvloed? Er zijn verschillende manieren om dit te meten. Niet allemaal zijn ze even snel en goedkoop.

Wat is agendasetting?

Agendasetting gaat over de invloed van de media op de grote massa. Er moet rekening gehouden worden met twee agenda’s. Die van de media en die van het publiek. Deze agenda’s hebben invloed op elkaar. De media agenda beïnvloed de publieke agenda en visa versa. Deze theorie bepaald niet hoe de massa leeft, maar wel waar de grote massa met elkaar over praat en waar hun gedachten naar uit gaan.

Traditionele toepassing

Vaak wordt er naar onderzoek van de agendasetting-theorie gebruik gemaakt van  surveyonderzoeken, zoals interviews en enquêtes. In dit onderzoek wordt de deelnemers gevraagd welk onderwerp zij op dat moment belangrijk vinden. Waar hebben zij het vaak met familie, vrienden en collega’s over? De onderwerpen die uit het onderzoek komen worden vergeleken met de onderwerpen in de media. Meestal komt hieruit dat de veelvoorkomende onderwerpen die worden besproken in de media (economie en immigratie), ook een belangrijk onderwerp is in de gesprekken en gedachten van de grote massa.

Onderzoek via Google Trends

De hierboven genoemde surveyonderzoeken zijn erg tijdrovend. Ook zijn deze onderzoeken niet kosteloos. Meestal moet je hier een aardig bedrag voor neerleggen. De respondenten moeten worden betaald, net zoals het bedrijf dat het onderzoek uitvoert. Onderzoekers hebben daarom gezocht naar een goedkopere manier om het onderzoek naar agendasetting te doen. Naar een manier die net zo precies en nauwkeurig is. De onderzoekers Scharkow en Vogelgesang laten in hun resultaten zien dat de gratis toegankelijke database van Google Trends dezelfde resultaten oplevert dan wanneer je de dure surveyonderzoeken gebruikt.

Google Trends biedt de mogelijkheid om te zien hoe vaak de grote massa wereldwijd op een onderwerp zoekt.

Makkelijk analyseren

Data die via Google Trends worden verzameld kun je makkelijk met het blote oog analyseren. Je hoeft alleen te weten wanneer een bepaalde zaak, of jouw ‘verhaal’ zich afspeelde in de media. Als je dat weet, kun je gemakkelijk beoordelen of het een toename of afname in de publieksagenda heeft veroorzaakt.

Google levert met zijn Trends-website een handige tool voor marketeers om te zien wanneer en zelfs in welke regio het publiek beïnvloed wordt door de media om over een bepaald onderwerp of bedrijf na te denken. Het is natuurlijk niet alleen voor de marketeers, maar voor iedereen die geïnteresseerd is.

Hoe werkt Google Trends?

Stap 1

Als je naar Google Trends gaat zie je het scherm dat je hieronder in de afbeelding ziet. Bij de zoekbalk typ je vervolgens het onderwerp waar jij nieuwsgierig naar bent in.

Als voorbeeld zoek ik op het ziekenhuis MC Slotervaart in Amsterdam. Dit ziekenhuis is veel in het nieuws geweest in verband met het faillissement. Ik wil dus weten of de aandacht van de media het onderwerp ook op de publieke agenda heeft gekregen.

Schermafbeelding 2018-10-31 om 18.58.59
Stap 2

Vervolgens kom je in het scherm met de uitkomsten (afbeelding hieronder). De afbeelding hieronder is een voorbeeld.

Dit zijn de uitkomsten van mijn zoekopdracht naar het MC Slotervaart. Je ziet dat de lijn in oktober in een stijgende lijn omhoog gaat. Veel mensen hebben dus gezocht op het MC Slotervaart na de aandacht van de media aan dit onderwerp.

Schermafbeelding 2018-10-31 om 18.58.52

Stap 3

Na de algemene resultaten kan je verder naar beneden scrollen. Hier zie je specifiekere informatie over jouw zoekterm. Bijvoorbeeld de interesse per regio.

Zoals je op de afbeelding hieronder ziet, is er vooral op het MC Slotervaart gezocht door mensen uit Noord-Holland. Flevoland staat op de tweede plek. Dit kan ook kloppen aangezien het MC Slotervaart in Noord-Holland ligt en Flevoland een provincie dichtbij Noord-Holland is.

Schermafbeelding 2018-10-31 om 18.58.41

Waarom is dit belangrijk om te weten?

  • Het is als organisatie belangrijk om te weten welke onderwerpen er belangrijk zijn bij je doelgroep. Zo kan je altijd relevante content leveren;
  • Google Trends data is een goedkoop alternatief op de surveyonderzoeken. Ook is deze onderzoeksmethode minder tijdrovend dan de surveyonderzoeken;
  • Het is belangrijk om te weten dat de media aandacht (media agenda) in zekere mate beïnvloed over welke onderwerpen de grote massa (publieke agenda) praat en denkt.

Screenshots zijn afkomstig van Google Trends

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s