Hoe werkt (influencer) marketing op Twitch?

Twitch.tv

Twitch.tv is voor velen een onbekend fenomeen, maar het komt steeds meer op. Twitch.tv is vooral bekend in de gamende wereld, het is een streamplatform waar men kan kijken naar hoe professionele spelers, of normale mensen, gamen. Je kan van alle games wel een stream vinden, maar ook niet games hebben een plekje op Twitch. Zo bestaat er ook een aparte categorie die IRL heet. IRL houdt in dat mensen hun dagelijkse leven (in real life evenementen) streamen, vergelijkbaar met Reality-Tv. Een andere grote non-gaming categorie is Creative, bij ‘Creative’ zie je mensen die met kunst bezig zijn, vormgeving en andere creatieve uitingen. Een derde grote categorie is ‘Just Chatting’, denk hierbij aan podcasts en mensen die hun mening willen delen.

Twitch wordt steeds populairder omdat het platform interactief, spontaan, live en oprecht is. Twitch is van alle markten thuis en daarom steeds interessanter voor marketeers om hier hun producten en diensten aan te gaan bieden.

Marketing op Twitch

Op het moment is de meeste marketing op Twitch vooral gericht op reclames, advertenties en het sponsoren van evenementen en spelers (streamers). De reclames zijn te zien als je een stream opent en tijdens de pauzeblokken (pre-roll, mid-roll en post-roll). Andere soorten advertenties zijn meestal tijdens de stream in beeld zoals bijvoorbeeld bij deze stream van Michael Santana. Hier zie je linksonder een logo van een sponsor:

qtpie

Dit is wel effectief bij grotere streamers en streamevenementen, maar veel mensen kijken hier op den duur overheen.

Op Twitch worden ook veel E-sports evenementen uitgezonden, die meestal ook gesponsord worden door grotere namen als Mastercard. Deze evenementen trekken veel kijkers en er wordt ook vaak gerefereerd naar de sponsoren. Er zijn ook regelmatig reclame blokken tussen de games in, net als bij voetbalwedstrijden, waar ook veel kijkers blijven hangen. Veel bedrijven krijgen ook inkomsten door E-sports evenementen te sponsoren, zoals Red Bull en Sephora. “We use Twitch to market our sponsors’ messages,” zegt A. Pearson, Managing Director of Hong Kong-based Intelligencia. Dit omdat er veel mensen vanuit deze sponsoren alsnog beïnvloed worden en naar deze merken opzoek gaan. Er is een groeiende vraag naar het gebruiken van Twitch als marketing kanaal om Generatie Z en millennials te kunnen bereiken, een groot gedeelte van deze leeftijd, 73% van de gebruikers, zit namelijk op Twitch.

Influencer marketing

Iets anders dat ook opkomend is, is de influencer marketing. Veel bedrijven gebruiken influencers om hun product bij de doelgroep te krijgen, denk bijvoorbeeld aan een Kylie Jenner die een bepaald product gebruikt in één van haar Instagram posts en hier miljoenen mee bereikt.

Dit is dus ook een goeie richting voor marketeers op Twitch om influencers in te gaan zetten. Zo zijn er gemiddeld per dag 622,000 kijkers op Twitch, die je dan makkelijk kunt bereiken. Als je Twitch streamers voor influencer-marketing wilt gaan gebruiken kan je denken aan het posten van foto’s/video’s op sociale media kanalen als Instagram met jouw producten, of het op stream gebruiken van jouw producten (meestal zijn dit toetsenborden etc.), het in beeld brengen van jouw producten op de stream of het in beeld zetten van jouw producten zoals meubilair, merchandise en logo’s. Veel streamers zetten on stream ook neer welke producten zij gebruiken, welke videokaart, welke muis, welk toetsenbord. Veel kijkers zien dit ook, en zijn dus meer geneigd deze producten ook te willen gaan gebruiken.

Influencer marketing werkt voornamelijk goed op Twitch omdat het een ‘jong’ platform is, de gebruikers zijn tussen de 13-34 jaar oud, het is een erg sociaal platform vanwege de hechte gemeenschap die je hebt met de kijkers en de real-time chat, waarmee je direct contact kan hebben met de streamer.

Vanwege deze persoonlijk sfeer is de kijker sneller geneigd deze manier van marketing te vertrouwen dan traditionele advertenties waar met een half oog naar gekeken wordt. Als iemand waar jij naar opkijkt een product of dienst gebruikt, en hier enthousiast over is, ben je sneller geneigd hier ook naar te willen kijken.

Dus investeren in Twitch

Omdat Twitch dus erg opkomend is, veel kijkers heeft en een interactief platform biedt voor millenials is het de ideale plek om te investeren in advertenties en marketing. Voornamelijk dus influencer marketing. Dit vanwege de hoge kijkcijfers, het huiselijke intieme gevoel van de communities , de real-time chat en doordat de doelgroep ervaringen en meningen van influencers vaker vertrouwen en geloven dan traditionele media en advertenties. Ook is het een interessant medium om in te investeren omdat uit onderzoek van Influencer Marketinghub is gebleken dat de drempel om hier te gaan kijken laag is, je hoeft geen gamer te zijn om hier een categorie te vinden die bij jouw interesses aansluit. Tevens kijken mensen even graag naar live game play als naar gewone televisie.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s