Hoe zet je de eerste stappen richting digitalisering?

on

Digitale ontwikkelingen volgen elkaar in een rap tempo op. Steeds meer bedrijven beseffen zich dat ze hier ‘iets’ mee moeten, zo ook retailers. Want hoewel deze sector haar omzet grotendeels realiseert via fysieke winkels, moet je als retailer meedoen in de digitale revolutie: het is meedoen of vergeten worden. Maar hoe kun je dit het beste doen?  

Uit onderzoek onder 1.625 internationale retailers blijkt dat 70% van hen bang is voor de consequenties (lees: kosten) van een mislukt digitaliseringsproject. Dat is enorm zonde, vooral omdat consumenten juist verwachten dat bedrijven meer doen met digitale innovatie. Lees daarom deze tips en til je bedrijf naar het volgende digitale level.

1 – De juiste mensen
De eerste stap heeft niet meteen met digitalisering te maken maar is wel extreem belangrijk: de juiste mensen aannemen of een extern bedrijf inschakelen. 71% van de retailers geeft namelijk aan dat zij geen digitaliseringsstappen durven te ondernemen, omdat er binnen het bedrijf niet genoeg mensen met digitale vaardigheden aanwezig zijn. Weet je bijvoorbeeld niet hoe je jouw social media kanalen van de grond moet krijgen? Schakel dan een social media bureau in. Ben je al een stap verder dan dat en wil je binnen je bedrijf een digitale strategie implementeren? Kijk dan bijvoorbeeld eens naar aFrogleap, een digital product agency die bedrijven helpt met op maat gemaakte en innovatieve digitaliseringsstrategieën.

Studenten zijn echte digital natives

Wil je zelf iemand in dienst nemen om je te helpen met de digitalisering van je bedrijf? Kijk dan eens naar studenten van opleidingen zoals Media, Informatie en Communicatie of andere opleidingen tot digital marketeer. Studenten zijn echte ‘digital natives’ en zijn daarnaast erg gemotiveerd. Zelf werk ik naast mijn studie bij een bedrijf dat marktleider is in Digital Signage. Dit geeft me enorm veel relevante kennis en werkervaring, maar het geeft me vooral veel ruimte om mijn ideeën kwijt te kunnen.

Wanneer je eenmaal de juiste mensen in dienst hebt, kunnen jullie je samen verdiepen in digitalisering. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Tekst gaat verder onder de afbeeldingprice-tag-908351_1920

2 – Hoger of lager?
Waar een dynamic pricing strategie bij online shops tot in de haarvaten is opgenomen, is deze ‘nieuwe’ manier van prijsvoering nog maar weinig terug te vinden binnen de fysieke retail-wereld. Met een dergelijke strategie zorg je ervoor dat je prijzen automatisch aangepast worden aan bijvoorbeeld je voorraad, het weer of andere omstandigheden. Verkoop je bijvoorbeeld paraplu’s en regent het hard? Dan kun je zorgen dat de prijs omhooggaat.

Maar hoe pas je dit daadwerkelijk toe binnen je bedrijf? Je kunt onder andere gebruikmaken van Elektronische Schap Labels. Via slimme software kun je zelf bepalen wat er op de labels afgebeeld wordt. Zo kun je dus de ene dag de normale prijs afbeelden op het en de volgende dag kun je naar de klant communiceren dat het product in prijs verlaagd is.

Het systeem kan meteen nieuwe artikelen bestellen

Daarnaast kun je deze labels koppelen aan je voorraadsysteem. Zo ‘weet’ het label precies of een product op voorraad is. Hier kun je de prijzen op aanpassen. Is een artikel bijna op? Dan gaat de prijs automatisch omhoog. Heb je juist te veel voorraad? Ook dit herkent het systeem en de prijs daalt meteen. Dit systeem kan er ook voor zorgen dat er meteen nieuwe artikelen besteld worden wanneer de voorraad onder een bepaald niveau komt.

Ten slotte vergroot dynamic pricing de mogelijkheden tot upselling. Is een product op? Het digitale label kan de klant verwijzen naar een alternatief of de klant kan een QR-code scannen waarmee hij het product direct online kan bestellen. Bedrijven die deze techniek al succesvol toepassen zijn Media Markt en Hema.

Tekst gaat verder onder de afbeelding
blockchain

3 – Transparant, transparanter
Blockchain toepassen binnen je bedrijf opent veel deuren. De manieren om blockchaintechnologie toe te passen zijn namelijk eindeloos. Dit zijn de grootste voordelen:

  • Transparantie – Consumenten worden zich steeds bewuster van wat ze consumeren en willen daarom weten waar hun producten vandaan komen. Blockchain kan hier een grote uitkomst in bieden. Simpelweg traceert blockchain namelijk waar data vandaan komt. Dit betekent dat je de hele supply chain van je producten inzichtelijk kunt maken. Albert Heijn en partner Refresco experimenteren hier al succesvol mee. Samen maken zij de productieketen van hun sinaasappelsap inzichtelijk met behulp van blockchaintechnologie. De klant hoeft alleen een QR-code op de verpakking te scannen en ziet in één oogopslag welke stappen hoe de sap geproduceerd is.
  • Lagere kosten à Transparantie binnen de supply chain betekent ook dat partijen rechtstreeks zaken met elkaar kunnen doen, zonder tussenpartijen zoals banken of importeurs. Doordat er uiteindelijk bepaalde lagen ‘geëlimineerd’ worden, bespaar je veel kosten en stroomlijn je veel processen.
  • Onveranderbare database à De gegevens die op een blockchain zijn vastgelegd, zijn onveranderbaar. Dat betekent dat ze niet gemanipuleerd kunnen worden, waardoor blockchain een veilige technologie is. Er kan vrijwel onmogelijk gefraudeerd worden binnen de supply chain.

Deze tips zijn nog maar een tipje van de sluier. De digitaliseringsstappen die je als retailer kunt ondernemen zijn eindeloos. Bedenk daarom vooral eerst wat je zelf wil bereiken, en zoek hier een gepaste strategie bij. Succes!

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s