Hoe ziet de perfecte, gesponsorde Instagrampost er volgens de consument uit?

Dagelijks word ik overspoeld met reclame over verschillende producten, diensten en ideeën. Eerst werden deze openbaar aangeprezen via massamedia, tegenwoordig worden deze, op een soms wat sneaky wijze, gepromoot door bekende en invloedrijke Nederlanders, ook wel influencers genoemd. Deze influencers moeten ervoor zorgen dat het koopgedrag van de doelgroep positief wordt beïnvloed.

De hoeveelheid influencers en gesponseerde posts komen zo langzamerhand mijn strot uit. Ik scrol onoplettend door al die gefinancierde content heen. Maar hoe kan je er nou voor zorgen dat jouw content nog opvalt tussen al die berichten? En belangrijker nog, wat wil de consument graag zien?

Wat doen ze nou precies?

Influencers gaan een betaalde samenwerking aan met een merk en zorgen ervoor, dat een post of filmpje op sociale media belandt met een tag. Dit is een doorverwijzing naar de website of het account van het merk en moet resulteren in meer aandacht of aankopen.

Omdat sommige influencers hier niet open en eerlijk over zijn, kwam ervan het publiek veel kritiek. Hier is gelijk op gereageerd door de invoering van De Reclamecode Social Media (RSM). Zo wordt/is het voor de kijker direct duidelijk of er sprake is van een vorm van reclame. Toch is het voor de consument af en toe niet helemaal helder of het gaat om een betaalde samenwerkingen.

Worst practice

Een aantal van mijn vriendinnen zijn gemotiveerde volgers van de bekende influencer Anna Noochin, maar na een post van een foto met het noemen van het verkeerde bedrijf hebben zij haar ontvolgd. Het ging hierbij om een foto waar Anna te zien was op een boot in Haïti, ze hield een flesje water in haar hand van Shell. Hier plaatste zij het volgende bijschrift bij:

Tekst Anna

Naast dat het voor de volgers niet duidelijk was of het een gesponseerde actie was. Heeft het haar ook veel kritiek opgeleverd, omdat het niet past bij Anna haar brand. Haar volgers zagen Shell niet als een duurzaam bedrijf en vonden niet dat Anna hier betrokken bij moest zijn.

Geloofwaardigheid

 Je wilt als influencer en als bedrijf een samenwerking aangaan die natuurlijk overkomt.

Uit onderzoek van Masterstudente, Communicatie & Beïnvloeding aan de Radboud Universiteit, Leonie Sliepenbeek  is gebleken dat consumenten de onderstaande punten erg belangrijk vinden in een post. Haar onderzoeksvraag was: ‘Op welke manieren presenteert een online influencer zich om geloofwaardig te blijven wanneer zij commerciële samenwerkingen met bedrijven aangaat en te maken heeft met het betrouwbaarheidsdilemma? 

  1. Probeer zo transparant mogelijk te zijn.

Internet werd eerst gebruikt als informatiebron, vervolgens werd het een interactief platform en tegenwoordig zit het vol met datacellen(personen) die content plaatsen. Iedereen kan content maken en delen wanneer hij of zij dat wil. Door de enorme hoeveelheid content, die je online kan vinden, wil de consument graag weten wat wel en niet klopt. Er is behoefte aan meer duidelijkheid over samenwerkingen en een juiste verhouding tussen gesponsorde en niet gesponsorde content. Dus geef dit duidelijk aan doormiddel van een #SPON of attendeer dit in het bijschrift.

  1. Creëer een vertrouwensband

Als bedrijf en influencer heb je veel moeite en energie gestoken in het verkrijgen van volgers. Dit wil je graag zo houden of verbeteren. Deze vertrouwensband met je volgers gaat gepaard met geloofwaardigheid. Zij zijn geïnteresseerd in jou en wat jij te zeggen hebt. Dus blijf bij jezelf en verdraai de werkelijkheid niet.

  1. Eerlijke mening

De grote hoeveelheid opgestuurde producten zorgen ervoor dat influencers kunnen kiezen tussen wat zij wel interessant vinden en kunnen weggooien wat niet. Door de bedragen, die er betaald worden voor de samenwerkingen, is het voor de influencer verleidelijk om zo veel mogelijk gesponseerde content te plaatsen. Volgens managing director Valentine de Jong kunnen de prijzen van een influencercampagne variëren van € 5000 tot 2,5 ton. Het verdraaien of verzwijgen van je eerlijke mening kan eenvoudig worden gecreëerd als je de betaalde bedragen ziet.

  1. Blijf persoonlijk en zorg dat het past bij jou als brand

Verdiep je goed in het product of de dienst die je gaat delen/promoten op sociale media. Past hun visie en manier van werken bij jou als merk of influencer? De content die jij deelt op jouw kanaal wordt gezien als een weerspiegeling van jezelf. Een verkeerde post kan leiden tot reputatieschade en afname van het aantal volgers.

Anna en Shell hebben beiden aangegeven dat er geen samenwerking was tussen de influencer en het bedriif. Het bleek een geheel eigen initatief te zijn van Anna. Vanwege het hoge aantal gesponsorde posts, gaan volgers er bij iedere shout out van een merk vaak vanuit, dat het een betaalde campagne is. Daarom zal Anna, de volgende keer bij een post, de vorige 4 punten goed in gedachten moeten houden.

 

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s