Hoe kan je als bedrijf influencers het beste benaderen voor een samenwerking?

Influencer marketing is voor veel bedrijven een essentieel onderdeel van de marketingstrategie. Door een influencer in te huren om je merk te promoten, kunnen er gemakkelijk veel meer mensen bereikt worden. Influencers zijn freelancers en kunnen dus ook je idee afwijzen. MICWatching leert je daarom in dit artikel hoe je een influencer op de juiste manier kan benaderen.

1. Doe research

Zoek een influencer uit die dezelfde doelgroep heeft als jouw bedrijf. Wanneer je dit niet doet, heb je een grote kans dat de influencer jou afwijst. Het is ook mogelijk om een management (waar verschillende influencers bij zitten) een mail te sturen, zij kunnen jou dan koppelen aan de influencer die het beste bij jou past. Kijk goed of je de manier van posten van de influencer passend vindt voor de campagne en wijk niet te veel van hun eigen format af, anders is de promotie niet meer geloofwaardig.

2. Zoek contact

De meeste Influencers hebben op hun social media profiel een mailadres staan, dit kan hun eigen mailadres zijn of die van hun management. Wanneer er geen contactgegevens zijn, kan je hier altijd naar vragen in de direct messages van het platform. Probeer niet gelijk het plan van je samenwerking via de direct messages te bespreken, want dat komt niet professioneel over. Vraag slechts om de contactgegevens, omdat je geïnteresseerd bent in een samenwerking en je daar graag een mail over wilt sturen. Wanneer een influencer alleen een e-mail van hun management heeft staan en je contact wilt met de influencer zelf, kan je ook via de direct messages om zijn/haar persoonlijke e-mail vragen. Maar dit kan je alleen doen wanneer je een business deal hebt, waarbij de influencer geen geld gaat verdienen. Bedenk wel: een influencer is een freelancer en moet ook geld verdienen, dus hoogstwaarschijnlijk willen ze ook een vergoeding voor het werk dat ze verrichten.

3. Doe een voorstel

Mail de influencer zelf

Als je het mailadres van de influencer zelf hebt, is het belangrijk dat je deze ook persoonlijk aanspreekt. Investeer een beetje tijd in het leren kennen van deze influencer (zie punt 1), zodat je eerste mail  ook daadwerkelijk gepersonaliseerd en uniek is. Een influencer zal niet snel in zee gaan met iemand die niet weet wat de influencer zoal doet. In deze voorbeeld mail (PDF) zie je welke dingen er niet kunnen missen in de email. Je moet namelijk wel vertellen wat je plan is, wat je denkt dat de vergoeding zal zijn en ook vragen naar statistieken van de influencer over zijn/of haar bereik, zodat beide partijen alvast een beetje kunnen weten wat er verwacht wordt.

Mail het management

Wanneer je een mail naar een management stuurt, hoef je deze natuurlijk niet in te pakken met een leuk persoonlijk verhaaltje. De influencer krijgt pas over de samenwerking te horen, als een bedrijf een goede deal heeft gestuurd naar het management en deze door hun is goedgekeurd. Zorg dus dat je in deze mail duidelijk bent over het plan en wat de influencer zal gaan verdienen. Vraag ook naar de statistieken van de influencer over zijn/haar bereik, zo kan jij (als bedrijf) ook weten wat je kan verwachten.

4. Bespreek wat voor vergoeding er gegeven zal worden.

Een influencer moet ook geld verdienen om zijn/haar huur van te betalen, daarom kunnen bedrijven niet altijd verwachten dat alleen producten toesturen een goede optie is. Het ligt een beetje aan het bereik van de influencer hoe hoog de vergoeding zal zijn. De influencer die voor dit artikel geïnterviewd is, heeft meer dan 50.000 volgers en vindt 500 euro voor een post daarom redelijk weining. 1500 euro voor een gesponsorde post of video ligt meer in de buurt de vergoedingskosten voor een grote influencer. Hou daar als bedrijf rekening mee, want influencer marketing is niet de goedkoopste optie. Ook als je producten toestuurt, moeten deze wel ongeveer ter waarde zijn van de kosten van de Influencer, zoals kleding ter waarde van 1500 euro. En als het een product is wat de influencer zelf niet nodig heeft, dan moet je als bedrijf hoogstwaarschijnlijk ook extra betalen voor het verrichte werk. Stel daarom een budget op en overleg of dit genoeg is voor de influencer om daarvoor een post te maken.

5. Vul een briefing in

Een management zal meestal deze briefing zelf toesturen, zodat jij (als bedrijf) deze in kan vullen. Je kan ook zelf een briefing maken en deze opsturen naar de Influencer. Een briefing is een soort contract waar de influencer en het bedrijf zich aan moeten houden, hierin worden bijvoorbeeld de portretrechten besproken. Over de inhoud kan gediscussieerd worden. In deze briefing moeten een aantal dingen in komen te staan: Naam bedrijf en Influencer, details over de campagne (taken, tijdschema etc.), voorwaardes voor een post (hashtags, beschrijvingen, vermelding van advertentie etc.), wat wordt er verdient en wanneer alles af moet zijn.

6. De samenwerking kan van start gaan!

Als de briefing is geaccepteerd, kan de samenwerking van start gaan. Meestal krijgt de influencer een bepaalde tijd om de campagne te maken, zoals bijvoorbeeld een week voor een foto en twee weken voor een filmpje. Meestal is het afgesproken in de briefing dat de influencer vòòr het posten van de campagne, de foto of video nog even naar het bedrijf stuurt ter goedkeuring. Als alles goed is gegaan, zet de influencer de samenwerking online! Als je als bedrijf echt niet tevreden bent met de kwaliteit die de influencer heeft opgeleverd, kan dit altijd aangegeven worden. Maar wees je wel bewust wat voor soort content de influencer maakt (zie punt 2), want deze persoon zal echt niet van zijn format af gaan wijken. Tenzij natuurlijk het bedrijf alles financiert, maar in meeste gevallen moet de influencer haar eigen camera en andere materialen gebruiken.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s