Is blockchain wel echt een goede oplossing voor de retailsector?

Blockchain is momenteel een van de snelst groeiende disruptieve technologieën, heel veel sectoren maken er al gebruik van. Ook in de retailsector groeit de interesse voor het gebruik van de blockchaintechnologie. De wensen en behoeften van de consumenten in deze sector zijn namelijk sterk aan het veranderen. Het vertrouwen wordt steeds belangrijker, mensen nemen niet meer klakkeloos over wat er op een etiket staat, ze willen bewijs.

Waarom blockchain?

Een blockchain kan je het beste vergelijken met een spreadsheet die op Google Drive staat. Het bestand wordt met meerdere mensen gedeeld, je kan er tegelijkertijd in werken en je ziet meteen wanneer iets is gewijzigd. Het verschil met blockchain is dat je in een blockchain alleen onderaan informatie kan toevoegen. Je kan wel dingen wijzigen, maar alles uit het verleden blijft staan. Bij het gebruik van deze databases wordt een hashcode gebruikt, dit is een soort geheimschrift. Deze codes worden gekoppeld aan de verschillende aankopen en transacties.
De technologie brengt een hoop voordelen met zich mee. De kwaliteit van data wordt verbeterd en de privacy wordt beter beschermd. Ook is data minder vatbaar voor hackers en zijn er minder tussenpersonen nodig. Handmatige wijzigingen in klantgegevens zijn minder nodig, transactiekosten zijn lager en transacties gaan sneller.

Blockchain in de retailsector

Blockchain heeft voor de retailsector verschillende mogelijkheden. Zo willen bijvoorbeeld Nike en Chanel gebruik gaan maken van deze technologie om de verkoop van gestolen goederen tegen te gaan. Dit doen zij door middel van het plaatsen van microchips in hun artikelen. Wanneer klanten deze chip scannen met een app kunnen zij precies zien wie de vorige eigenaren zijn geweest. Ook kunnen nieuwe eigenaren dankzij de app verifiëren of het kledingstuk echt of nep is. Ook voor biologische producten kan een blockchain ervoor zorgen dat jij weet of dit product ook daadwerkelijk biologisch is. Door een QR-code op het etiket te scannen kan de consument controleren of het product wel echt biologisch is. Door gebruik te maken van blockchain wordt de markt steeds transparanter en kunnen retailers bewijzen dat ze daadwerkelijk eerlijke producten leveren.

De retailsector presteert jaar op jaar steeds slechter, daarom ontwikkelen producenten momenteel een direct-to-consumer strategie. Door gebruik te maken van blockchain technologie kan er een stap in de supply chain overgeslagen worden. Uit een wereldwijd onderzoek in 2017 is namelijk gebleken dat maar liefst 69% van de ondervraagde bedrijven geen zicht hebben in hun supply chain. De technologie zorgt ervoor dat het mogelijk is om met een informatiebron te werken en gegevens realtime te delen. Het maakt data inzichtelijk, verkleint de kans op fouten en zorgt ervoor dat processen slim kunnen worden geautomatiseerd.

Wel of niet gebruik maken van blokchain?

Iedere technologie brengt ook nadelen met zich mee, dit is dus ook het geval bij blockchain. Gebruikers hebben minder rechten omdat de onafhankelijke derde partij niet meer aanwezig is. Blockchaintransacties zijn openbaar dus dit zorgt ervoor dat er minder privacy is. Burgers hebben minder bescherming omdat er geen centrale autoriteit is die het voor ze opneemt als iets bijvoorbeeld niet geleverd wordt. Ook kan een blockchain fraudegevoelig zijn omdat validatie van personen en rechten nog steeds via ouderwetse inlogmethodes gaat.

Of blockchain voor jouw bedrijf een goede oplossing is hangt af van welk doel je er mee wilt bereiken. Er zijn een aantal algemene punten waaraan je data moet voldoen wil je gebruik maken van blockchain. Zo moet alle informatie digitaal beschikbaar zijn, ook moet de data niet te complex of te foutgevoelig zijn om centraal beheerd te worden. De data kan regelmatig veranderd worden, maar moet wel een controleerbare historie hebben. Als laatste moet het acceptabel zijn dat transacties na controle pas goed gekeurd worden. Als je alleen wil zorgen voor transparantie kan het heel handig en makkelijk zijn om gebruik te maken van deze technologie omdat je hiermee veel vertrouwen kan winnen bij je klanten. Stel je wil blockchain gebruiken om een stap in de supply chain over te slaan kan je het beste eerst onderzoek doen wat je doelgroep hiervan zal vinden omdat het dus ook flink wat nadelen met zich mee brengt.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s