Jouw doelgroep bereiken door middel van livestreaming

Wist je dat 80% van de social media gebruikers liever live video’s bekijkt dat geschreven content leest? Waar we voorheen altijd hele stukken lazen, is er nu een duidelijke voorkeur voor content in de vorm van beeld. Het is daarom ook steeds belangrijker voor bedrijven om hierin mee te gaan. Dit kan goed door livestreaming in te zetten op je social media kanalen. Maar hoe werkt dit precies?

In 2017 begon livestreaming als een trend, als gevolg van de oprichting van apps als Meerkat en Periscope, waarmee live video’s konden worden gedeeld met volgers.

Inmiddels is livestreaming één van de belangrijkste online ontwikkelingen van dit moment. De doelgroep is het beste te bereiken via social media, in de vorm van live video. Het is belangrijk om dit als bedrijf ook daadwerkelijk aan te bieden op je social media platformen.

Makkelijk toegankelijk

Livestreaming is als bedrijf vrij makkelijk in te zetten om de doelgroep te bereiken. Social media platformen zijn namelijk voor iedereen toegankelijk, als je maar een account hebt op een social media kanaal. De meest gebruikte social media platformen, Facebook, YouTube, Instagram en Twitter, bieden allemaal livestreaming aan voor de consument. Je kunt als bedrijf natuurlijk zelf bepalen via welk platform je jouw live content verspreidt, aan de hand van social media gebruik van jouw klanten. In het algemeen is Facebook het populairste streamingplatform, met wereldwijd meer dan 2 miljard maandelijks actieve gebruikers. Het is handig dat je live video’s kunt terugkijken wanneer het uitkomt.

Persoonlijk en interactief

Ook is livestreaming persoonlijk en authentiek, omdat je vaak niet naar gerepeteerde zinnen luistert. Je leert hierdoor een bedrijf echt kennen. Aan live video’s zijn ook interactieve elementen te koppelen. Volgers kunnen namelijk meestal reacties achterlaten, en hier kun je als bedrijf ook tijdens de livestream een discussie met de consument aangaan. Consumenten kunnen direct vragen, opmerkingen of andere reacties plaatsen. Dit zorgt voor hoge mate van betrokkenheid. Er zijn verschillende interactieve videoformats te gebruiken tijdens de livevideo. Je kunt bijvoorbeeld een evenement livestreamen, volgers een kijkje achter de schermen geven, how-to-video’s delen of een Q&A met jouw volgers houden.

Events

Een manier om live video in te zetten om de doelgroep inzicht te geven in het jouw bedrijf, is het livestreamen van een evenement of een gebeurtenis die belangrijk is voor het bedrijf. Het doel hiervan is dat mensen zich zo aangetrokken voelen tot het event, dat zij daar de volgende keer ook bij willen zijn. Het is uiteraard ook interessant voor mensen als er maar een beperkt aantal toegangskaarten voor het event zijn, omdat het onbereikbaar is om er fysiek bij te zijn. Bijvoorbeeld bij muziekfestivals in het buitenland. Je wilt de kijker het gevoel geven dat hij er écht bij is.

Kijkje achter de schermen

Als je de consument op een creatieve manier een blik achter de schermen wil geven, kan dit in de vorm van een live video. Je kan hiermee de ambachtelijkheid en service van jouw organisatie uitlichten. Je kunt dit doen door werknemers bijvoorbeeld af en toe op kantoor te laten vloggen, of door een tour door het kantoorpand te geven. Of gewoon een dag meekijken met een belangrijk persoon binnen de organisatie. Een voordeel van live video is dat je hiermee de geloofwaardigheid van het bedrijf vergroot, ten opzichte van een geregisseerde ‘behind the scenes’-documentaire.

‘How to’-video’s

Als bedrijf kun jij jouw volgers informatie bieden die anderen niet kunnen geven. Je kunt bijvoorbeeld jouw kennis over een specifiek onderwerp delen door middel van een live ‘how to’-video. Dit kan natuurlijk zijn hoe je als IKEA zijnde een bepaald meubel in elkaar moet zetten, maar ook een ‘how to’ over hoe jij als bedrijf een Adobe programma zelf gebruikt. Wanneer een leverancier of expert binnen jouw bedrijf bepaalde producten voorstelt, kun je die ook meteen live delen. Het kan gericht zijn op de consument, maar ook op collega’s in het vakgebied. Je maakt hiermee complexe materie aanschouwelijk.

Q&A

Een vraag- en antwoordsessie is handig om live te voeren. Kijkers kunnen direct live vragen stellen, waarop jij als bedrijf onmiddellijk antwoord kunt geven. Het kan ook dat je veel gestelde vragen beantwoordt tijdens de Q&A. Het voordeel hiervan is dat je ook gemakkelijk klantenservice kunt bieden aan jouw klanten.

 Authentiek

Je kunt met livestreaming dus op veel verschillende manieren als bedrijf jouw doelgroep bereiken. Het is belangrijk om authenticiteit uit te stralen, om zo de doelgroep aan jouw bedrijf te binden.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s