Location based marketing: wat kan je ermee en hoe houd je rekening met privacy?

Tegenwoordig is location based marketing niet meer weg te denken in de marketingwereld. Veel bedrijven maken er al volop gebruik van. Met name horecagelegenheden en kledingwinkels weten de consument te bereiken door middel van dit fenomeen. Maar wat betekent location based marketing nu precies? Kan ik het voor mijn bedrijf ook inzetten? En hoe houd ik rekening met privacy?

Location based marketing valt te omschrijven als een vorm van marketing waarbij marketeers inspelen op de locatie van de consument. Deze locatie wordt achterhaald via de mobiele telefoon van de consument. Belangrijk punt hierbij is dat consumenten wel toestemming moeten geven aan applicaties voor het gebruiken van hun locatie.

Location based marketing is er eigenlijk altijd al geweest. Weliswaar in een andere vorm dan we nu kennen, maar de laatste jaren maakt het een enorme ontwikkeling door en wordt het steeds effectiever. In de jaren 90, toen het internet werd uitgevonden, richtte location based marketing zich vooral op IP-adressen en Wifi waardoor marketeers mensen thuis konden bereiken op hun computer. Tegenwoordig is het gericht op onze smartphone. Dit is natuurlijk een stuk effectiever aangezien bijna iedereen zijn smartphone overal mee naar toe neemt. Bedrijven kunnen – mits jij je locatie aan hebt staan – ons daardoor precies volgen en op basis hiervan advertenties naar jou sturen op een bepaalde plek en tijd. Zo worden de advertenties steeds persoonlijker en doelgericht.

Kan ik dit dan ook voor mijn bedrijf inzetten? In principe kan iedereen die dat wil en er budget voor heeft location based marketing inzetten. Je zult wel moeten nagaan of dit voor jouw sector relevant is. Hier een aantal voorbeelden hoe je location based marketing kunt inzetten:

  • Het sturen van promotieberichten met kortingscodes of aanbiedingen afhankelijk van de nabijheid van de consument en de winkel.
  • Feedback vragen nadat een klant de winkel heeft bezocht (dit wordt veel gedaan op vliegvelden).
  • Een welkomstbericht versturen naar klanten die de winkel binnenkomen.
  • Terugkerende klanten spaarpunten toekennen wanneer zij meerdere malen de winkel bezoeken.

Het sturen van kortingscodes zal bij een kunstgalerij misschien minder relevant zijn dan bij een schoenenwinkel, maar het vragen van feedback na het bezoeken van de winkel zou wel weer geschikt zijn. Location based marketing is dus niet alleen voor winkeliers maar kan eigenlijk overal gebruikt kan worden in meerdere sectoren, maar wel in een andere vorm. Bijvoorbeeld met andere vragen en promoties.

Door gebruik te maken van gps op de smartphone kan de locatie van de consument tussen de 5 en 20 meter nauwkeurig gelezen worden. Dit vergt wel eerst een handeling die de consument zelf moet maken, namelijk het toestaan van locatiegebruik. Je kunt er ook voor kiezen de consument een eigen profiel/ account te laten creëren, bijvoorbeeld via een app, waardoor de advertenties nog persoonlijker aangeboden kunnen worden. Zowel voor de consument als jouw bedrijf een win-win situatie dus. Een andere techniek voor location based marketing zijn beacons. Dit is een klein apparaatje dat opgehangen kan worden in bijvoorbeeld winkels. Het signaal dat de beacon uitzendt kan worden opgevangen door smartphones. Deze technologie maakt directe communicatie mogelijk zodra een consument binnen bereik van de beacon komt. Meer over beacons en de relevantie ervan lees je in mijn artikel; ‘Wat zijn beacons en zijn ze relevant voor mijn bedrijf?’.

Een belangrijk aandachtspunt bij deze marketingtechniek is privacy. Dit is iets waar consumenten zich hedendaags steeds meer van bewust worden en de risico’s van gaan inzien. Daarnaast vergroten de mogelijkheden van controle over data zich. Mede door de komst van de nieuwe privacywetgeving in mei 2018, is het daarom zaak om als bedrijf hier rekening mee te houden. Location based marketing is volledig gericht op het volgen van de consument en hun gedrag. Echter, een gevolg is dat consumenten zich steeds oncomfortabeler gaan voelen als bedrijven hen overal kunnen volgen. Daarnaast is er ook bewijs dat veel consumenten bereid zijn om deel te nemen aan de ‘waarde-uitwisseling’ van location based marketing, op voorwaarde dat ze erover worden geïnformeerd. Uit een onderzoek van Redshift Research (in opdracht van Oracle) blijkt dat maar liefst 56% van de consumenten aangeeft de voordelen in te zien van gepersonaliseerde promoties.

Onderstaand 4 stappen hoe je als bedrijf het vertrouwen kan winnen van de consument en zo de privacy problemen wegneemt:

  1. Wees duidelijk over hoe de gegevens zullen worden gebruikt
  2. Demonstreer hoe hun gegevens veilig worden bewaard
  3. Vertel de voordelen van het delen van gegevens
  4. Geef klanten meer controle over hun gegevens

Het is dus belangrijk om een goede balans te vinden in location based marketing zonder inbreuk te doen op de privacy van de consument.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s