Micro, maar met een mega-effect!

Waarom je als bedrijf beter kan samenwerken met micro-influencers in plaats van mega-influencers.

Influencers, een van de meest gebruikte termen van de afgelopen tijd.  Ook veel bedrijven kunnen er tegenwoordig bijna niet meer omheen om samenwerkingen met influencers aan te gaan om hiermee in zee te gaan om zo hun bereik en naamsbekendheid te vergroten. Influencers zijn er in alle soorten en maten: van een paar duizend volgers tot een paar miljoen en van lokale tot internationale bekendheden.

Micro versus Mega

Micro-influencers hebben tussen de 5.000 en 50.000 volgers en vanaf 100.000 volgers wordt iemand een mega-influencer genoemd. Je zou denken hoe meer volgers een influencer heeft, hoe groter het bereik dus hoe effectiever de samenwerking zal zijn. Echter is groter niet altijd beter in dit geval.

 

Nadelen samenwerking mega-influencers

Door een te groot bereik kan een influencer namelijk los komen te staan van het merk waar het omgaat omdat mega-influencers vaak veel verschillende merken promoten. Voor consumenten komt dit dan niet meer authentiek en geloofwaardig over. Een té groot bereik creëert een té grote afstand tussen influencer en volger en de samenwerking verliest dan aan authenticiteit en echtheid.

Een bekend voorbeeld hiervan is de samenwerking tussen onderneemster Anna Nooshin en Shell. Voor haar samenwerking met Shell plaatste Anna deze foto op Instagram:
Schermafbeelding-2018-08-06-om-09.40.51-768x1012

In de caption verwijst ze naar de drinkfles die gemaakt is van gerecycled plastic: Love how small changes can make a difference.Ze sloot af met meerdere hashtags waaronder #shell. Deze post kreeg veel negatieve reacties van haar volgers. Ze vroegen zich af hoeveel ze hiervoor betaald werd, twijfelden aan haar oprechtheid en of ze zich wel in het omstreden bedrijf verdiept had. Volgens haar management werd zij echter niet betaald voor deze post en ging het om een privé-initiatief.   Anna Nooshin is een Mega-influencer die veel merken op haar Instagram pagina promoot. In dit geval is een groot bereik dus niet altijd beter.
Ook het Rijksmuseum kreeg een volle laag kritiek over zich heen tijdens een samenwerking met “The Queen of jetlags” (726.000 volgers). Mensen vermoedden dat het Rijksmuseum alleen voor het grote bereik ging, want niks uit haar Instagram of YouTubekanaal duidde erop dat Noor een authentieke kunstliefhebster is.

1_

Veel mensen begrepen niet helemaal waarom het Rijksmuseum voor deze samenwerking had gekozen en vonden de foto niet passen bij het onderwerp:

De cijfers

Wat zeggen de cijfers hierover? Markely, een Amerikaans onderzoeksbureau, deed onderzoek naar de verhouding van reacties en likes in relatie tot het aantal volgers. Wat hieruit blijkt is dat de betrokkenheid van volgers piekt wanneer een account rond de 1000 volgers heeft. Zodra iemand meer dan 100.000 volgers heeft, begint de betrokkenheid af te nemen.

Schermafdruk 2018-10-30 14.11.01

Ook zijn er online tools waarmee je zelf kan berekenen wat de betrokkenheid van de volgers van een bepaalde influencer is, voordat je een keuze maakt met wie je in zee gaat. Op we websites tanke.fr en Instacalculator kan je makkelijk en snel een Instagram-account analyseren.

 

Schermafdruk 2018-10-31 19.37.47Schermafdruk 2018-10-31 19.40.19

Voordelen micro-influencers

Als de influencer en de post niet echt passen bij het onderwerp en het er te dik op ligt dat het om een goed betaalde advertentie draait zijn mensen snel geneigd af te haken. Daarom is de micro-influencer sterk op komst. Samenwerkingen worden authentieker en geloofwaardiger wanneer een bedrijf iemand zoekt die echt aansluit bij het onderwerp. Iemand waarmee de doelgroep kan communiceren en de interactie durft aan te gaan. Veel micro-influencers richten zich op een specifieke niche, denk bijvoorbeeld aan mensen met een passie voor kunst & cultuur, mode & beauty of duurzaam en milieubewust leven.

Mensen willen iemand zien die echt dichtbij ze staat, die interactie en passie binnen een kleine community kan overbrengen. De micro-influencer is hiervoor dus perfect. De aanhang is minder groot maar de interactie, conversaties en echtheid des te puurder.

Een aantal voorbeelden van succesvolle micro-influencers:

Schermafdruk 2018-10-31 17.49.42Schermafdruk 2018-10-31 17.46.00Schermafdruk 2018-10-31 17.43.25

Ook scheelt de samenwerking met een micro-influencer een hoop in je budget. Een onderzoek van Bloglovin concludeert dat een Instagrampost van een micro-influencer gemiddeld 500 euro kost. Aan de andere kant, de gemiddelde prijs van een post van een mega-influencer bedraagt maar liefst 15.750 euro! Ga als bedrijf dus op zoek naar micro influencers die echt iets kunnen betekenen voor je merk. Dit scheelt ook een hoop in je budget en hiermee stimuleer je de meeste engagement. Een win-winsituatie dus!

Hoe vind je de geschikte micro-influencer voor jouw merk, product of bedrijf?

Het kost iets meer tijd om een geschikte micro-influencer te vinden dan een mega-influencer. Deze tips kunnen helpen:

1. Bepaal je doelen, doelgroep en boodschap
Denk na over wie je wilt aanspreken met de samenwerking, wat je ermee wil bereiken en welke boodschap je over wilt brengen. Aan de hand hiervan kan je heel gericht opzoek gaan naar de juiste persoon.

 2. Neem ruim de tijd
Micro-influencers vind je minder snel dan mega-influencers. Praat veel met de doelgroep om erachter te komen wie zij volgen op social media en wiens mening zij belangrijk vinden. Ook is het handig om via Instagram te zoeken op passende hashtags.

3. Kijk niet alleen naar de cijfers
Het bereik staat nooit gelijk aan het aantal volgers. Je moet dus vooral naar de engagement kijken. Hoeveel likes en comments krijgt een post? Hoe vaak worden de video’s bekeken? Hiervoor kan je ook de tool van tanke.fr (LINK) goed gebruiken. Als je iemands Instagramnaam invoert krijgt je met een klik op de knop een complete analyse van de engagement rate en het gemiddelde aantal likes en comments.

Samenwerkingen met micro-influencers brengen dus enorm veel voordelen met zich mee voor bedrijven. Maar of de mega-influencer de komende jaren helemaal zal verdwijnen? Dat moet nog blijken. Met hun enorme populariteit en grote aantallen volgers blijven zij zeker nog wel een tijd sterk aanwezig op social media. Al is het niet meer voor bedrijven om mee samen te werken maar als inspiratiebron of rolmodellen van hun fans.

 

 

 

 

 

 

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s