Wanneer moet je als bedrijf niet in zee gaan met een Influencer?

on

Influencer marketing lijkt de meest voor de hand liggende optie als het gaat om online marketing. Bij Influencer marketing gebruikt een bedrijf een persoon met veel volgers om deze een product of dienst te laten promoten. Het lijkt een supersnelle en makkelijke oplossing voor vele bedrijven, maar toch gaat er wel eens wat fout. In dit artikel wordt uitgelegd wanneer je als bedrijf niet in zee moet gaan met een influencer.

1. Wanneer jouw bedrijf niet dezelfde doelgroep heeft als de influencer

Wanneer je een marketingplan opstelt, beschrijf je daarin ook de doelgroep die je wilt aanspreken bij de campagne. Een doelgroep zijn de mensen waar jij je campagne op richt en bij welke deze dus het meeste werking gaat hebben. Zoek dus een influencer met dezelfde doelgroep als jouw campagne. Voer een doelgroepanalyse uit, hiermee bekijk je de volgers van de Influencer en stel je een persona op. Past de persona van de doelgroep van de influencer bij jouw eigen marketingplan, alleen dan zal de samenwerking succes boeken. Als je een campagne opzet die niet aansluit bij de normen en waarden van de gekozen influencer, kan het publiek daar slecht op reageren. Jij als bedrijf krijgt negatieve aandacht en bereikt daarnaast niet eens de juiste doelgroep. Het ging bijvoorbeeld fout bij Anna Nooshin en Shell.

2. Als het bedrijf nog niet klaar is voor een schaalvergroting

Wanneer de influencer de juiste doelgroep heeft die past de campagne, zullen veel volgers de promotie van de influencer overnemen. Dit kan echter alleen gebeuren als het bedrijf hier ook klaar voor is. Bij een schaalvergroting kan de conversie behoorlijk verhoogd worden. Heeft het bedrijf genoeg producten op voorraad en genoeg mensen om de diensten uit te voeren? Als dit niet zo is, zal het bedrijf voor veel nee-verkopen komen te staan. Als het doel van de campagne niet om verkoop ging, bedenk je dan of het bedrijf een goede online strategie klaar heeft staan. Want als een bedrijf opeens gaat groeien in het aantal volgers, en niet weet wat deze met de volgers wilt gaan doen, is het hebben van veel volgers ook niet heel nuttig. Wees als bedrijf dus altijd klaar voor het goed uitpakken van een campagne. Natuurlijk kan het ook dat je campagne slecht uitpakt, dus wees op elke situatie voorbereid. Het slecht uitpakken kan je altijd zien als een leermoment i.p.v. een tegenslag.

3. Wanneer je wilt dat de influencer de samenwerking geheim houdt

Influencers hebben een publiek opgebouwd die hen vertrouwd. Influencer marketing is hierdoor zelfs groot geworden, omdat de volgers van deze mensen hun zo erg vertrouwen dat ze hen zien als een rolmodel en na willen doen. Wanneer je een influencer vraagt om de samenwerking geheim te houden, kan dat het vertrouwen van de consument schaden, als zij er toch achter komen dat de influencer de post niet uit zichzelf heeft geplaatst. Als het vertrouwen van de consument geschaad is, zal deze minder snel het gedrag van de influencer volgen, dan wanneer de influencer open is over de samenwerking. Voor de consument is het geloofwaardiger wanneer de influencer toegeeft dat een bedrijf zo goed is, dat deze er mee wilde samenwerken.

Wanneer je als bedrijf een influencer vraagt die voor een publieke omroep werkt, zoals Geraldine Kemper door Hudson Bay, kan het zelfs zijn dat hier een boete tegenover staat. Sommige influencer zijn namelijk bekend geworden door een non-profit organisatie en dat betekent dus dat er geen winst mag worden gemaakt. Al is het een beetje een grijs gebied, omdat deze persoon natuurlijk ook bekend is naast dat het zijn/haar werk is.

4. Wanneer het niet klikt tussen het bedrijf en de influencer

Wanneer je samenwerkt met een influencer, is het belangrijk dat je goede afspraken maakt over wat er verwacht wordt van beide partijen. Dit doe je in een briefing (hierover is meer te lezen het artikel: ‘Hoe kan jij (als bedrijf) een influencer het beste benaderen voor een samenwerking?’). In de briefing bespreek je hoeveel de influencer gaat verdienen, hoe de content eruit moet komen te zien, hoelang de influencer voor de opdracht heeft en nog veel meer. Stel: een influencer voert de opdracht uit als genoemd zoals afgesproken in de briefing en jij bent het niet eens met de content. Dan kan je dat aangeven bij de influencer en dan kan deze nieuwe maken. Als je nog steeds niet tevreden bent met de content en besluit de campagne af te blazen, moet er nog wel iets besproken worden met de influencer. Deze heeft namelijk wel werk verricht, maar niet betaald gekregen en kan dit de relatie schaden. Sluit dingen altijd op een professionele manier af, ook al heeft de influencer zelf niet professioneel gehandeld.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s