Online branding

Trends online branding en story telling
In de huidige maatschappij spelen online branding en story telling een belangrijke rol. Je ziet dat voor bedrijven en mensen het steeds belangrijker wordt om online branding toe te passen en goed te communiceren naar de buitenwereld (trendhunter, 2018).

Maar hoe pas je online branding en story telling toe als bedrijf of als persoon om je te profileren in de markt?

Meest efficiënte kanalen voor online branding
Online branding als begrip kennen we allemaal, maar wat houdt het precies in en hoe ga je er vandaag de dag mee om? Online branding is een manier van online profileren.

Je geeft jezelf of een brand een naam en een reputatie online. Online branding wordt ook wel de ‘pull factor’ genoemd (social media today, 2018).

De vraag is welke kanalen het meest efficiënt zijn om de ‘pull factor’ te creëren? 

Volgens het onderzoek van Marketing channels (2018) zijn websites en social media het meest efficiënt maar ook het moeilijkst om uit te voeren. Want een boodschap over brengen naar de buitenwereld via een website en social media kost meer energie en moeite, maar het levert wel veel op qua bereik (bron 9: marketing channels, 2018).

Vergroten slagingskans en effectiviteit door online branding strategie.
Hoe kan ik deze kanalen inzetten om een online branding strategie te laten slagen?

Als je online wil slagen als brand of persoon is een hechte, betrokken merkgemeenschap de ultieme behoefte.  Onderzoek heeft aangetoond dat merkgemeenschappen niet alleen voor een groter bereik zorgen, maar ook waarde toevoegen op de andere punten van het gebruikers pad. Denk hierbij aan het aanmoedigen van sales en het verbeteren van bestaande klantrelaties (bron 11: the next web, 2018).

Vertrouwen opbouwen door story telling
De online brand strategie levert dus veel op voor een hechtere brand gemeenschap.

Maar waarom is story telling in dit verhaal dan zo belangrijk?

Er is steeds meer wantrouwen in de wereld, denk aan ‘fake and real news’.
Er worden steeds vaker vragen gesteld over wat echt is en wat niet. In een wereld waarin wantrouwen een grote rol speelt, is er steeds meer behoefte aan vertrouwen.

Story telling helpt een bedrijf of een persoon een band op te bouwen met haar of zijn omgeving en draagt zodoende bij aan het creëren van vertrouwen (Chris Ducker, 2018).

Creëren sterke online brand strategie door merk-stijl-gids
Hoe creëer je de sterkste online brand strategie voor jezelf of voor je brand?

Het is belangrijk om eerst te weten wie je bent als persoon of als merk, pas als je dit weet kun je goed bepalen welke digital marketing/branding strategie bij je past. Dus begin met het maken van een merk-stijl-gids, dit is je merk-stem ongeacht welke strategie je toepast. Het is belangrijk dat je merk-stem en je visuele-stem hetzelfde blijven en dit altijd doorgevoerd wordt. (M J Bevent SPR, 2017)

Een merk-stijl-gids maak je door de onderste vragen te beantwoorden:

  • De missie/ doelen van het merk
  • The brand story (bijv. De reden dat je bestaat)
  • Belangrijke woorden waar je voor staat aan je merk koppelen.
  • Een beschrijving van de doelgroep
  • Opmerkingen over te vermijden taal
  • Het kleurenpalet van het merk
  • De merktypografie
  • Goedgekeurde versies van het logo
  • Praktijken voor visuele inhoud
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s