Social cloning legt Instagram geen windeieren.

“Hi, ik zag een foto van jou met een bloemenkrans op je hoofd ergens voorbij komen, mag ik jou ook toevoegen op Snapchat?”. Dan bleek achteraf dat die filter niet via Snapchat was toegepast, maar via Instagram. Raad eens, ze lijken tegenwoordig allemaal gewoon enorm op elkaar!

Overeenstemmende socialmediakanalen. Het is vast bijna iedereen al opgevallen dat er tegenwoordig steeds minder onderscheid is te zien tussen socialmediakanalen. Die ene verhaallijn op jouw Facebook-account kan blijkbaar ook op dezelfde manier op WhatsApp geplaatst worden. Het taggen van jouw vrienden op Twitter kan tegenwoordig ook op Instagram. Op die manier zijn deze raakvlakken steeds meer terug te vinden binnen de social- mediawereld. In feite is daar niets verbazingwekkends aan want je zou dit simpelweg kunnen zien als concurrentie. Als we toch even een stapje verder gaan kijken dan zien wij dat bepaalde socialmediakanalen het veel beter doen dan andere. Bij een aantal is het woord ‘concurrentie’ misschien zelfs te zacht uitgedrukt. Ken je dat; het schaamteloos en klakkeloos overnemen van andermans idee? Dit wordt namelijk binnen de socialmediakanalen ‘social clone wars’ genoemd.

Als we het woord volledig gaan ontleden dan hebben we te maken met de volgende dingen; social valt onder social media, clone valt uiteraard onder het kopiëren en ten slotte heeft wars te maken met te veel overeenstemming tussen een aantal producten- en of diensten die oorlogen veroorzaken binnen de social-mediawereld. Gelijksoortigheid creëren is een ding, maar dingen letterlijk van elkaar overnemen zou in eerste instantie not done moeten zijn voor jou als organisatie. Je wil natuurlijk zo creatief en innoverend mogelijk overkomen bij jouw doelgroep. Toch lijkt deze handeling steeds meer een trend te worden binnen de social- mediawereld.

Uit een artikel luidt dat socialmedia-ondernemingen steeds meer voor de social clone- methode kiezen. De reden is dat socialmedia-ondernemingen in eerste instantie angstig zijn om gebruikers en volgers te verliezen. Er wordt hierbij zelfs een quote gebruikt; ‘kopiëren om te overleven’. Hiermee wordt bedoeld dat zij d.m.v. social cloning het gewenste aantal gebruikers kunnen behouden.

snapchat-stories-vs-instagram-stories

Om dit onderwerp beter onder het loep te nemen kunnen wij Instagram goed als voorbeeld nemen. Ondanks eerdere overeenstemmingen op social media, kunnen we bijna allemaal beamen dat social clone zich daadwerkelijk heeft ontwikkeld door Instagram. Je raadt het wellicht al, maar het klopt inderdaad dat zij een aantal succesvolle functies van Snapchat hebben overgenomen. Sinds 2016 was er steeds minder onderscheid te zien tussen Snapchat en Instagram. Dit met name door de ‘Instagram Stories’ en ‘Snapchat gerelateerde filters’. Overal op het internet las je comments en artikelen over hoe zij bewust schaamteloos alles van Snapchat overnamen. Desondanks de commotie over dit onderwerp is Instagram nooit van gedachten veranderd. Dit heeft voor hen uiteindelijk geen windeieren gelegd. Dit kanaal heeft hierdoor meer gebruikers gekregen. Deze toename heeft voor hen ook overige poorten geopend. Steeds meer bedrijven willen via hen adverteren (dan op Snapchat). Tevens gebruiken steeds meer bedrijven Instagram als webshop. Hieraan zijn een aantal drijfveren verbonden, zoals:

  • Instagram focust zich volledig op beeld en mobiel.
  • Het bereik van Instagram is enorm. 
  • De targetting en doelgroep bepaling

Hierdoor merk je ook dat men eerder geprikkeld is om van Instagram gebruik te maken (dan van Snapchat). Voor de gebruikers is dit als het ware twee vliegen in één klap slaan. Denk hierbij aan de succesvolle gebruiksfuncties die door Instagram zijn overgenomen, maar ook dat gebruikers op een beter en leukere manier in aanraking kunnen komen met bedrijven, producten en diensten. Gebruikers kunnen simpelweg steeds meer uit Instagram halen dan uit Snapchat. Dit zorgt ervoor dat Snapchat als het ware overbodig wordt voor deze gebruikers. Hierbij kunnen we concluderen dat Instagram het heeft gewonnen van Snapchat omdat zij deze succesvolle functies van Snapchat hebben overgenomen.

 

 

 

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s