Sound branding wordt onmisbaar door gesproken zoekopdrachten.

‘Worden, nu smart speakers ook in Nederland in opkomst zijn, audio logo’s en sound branding belangrijke factoren binnen de marketing branche?’

Het antwoord op die vraag is een harde ja. Het nieuwe tijdperk van zoeken, vinden en bedienen is langzaam maar zeker aangebroken. Smart speakers, voice assistants en steeds slimmer wordende apparaten zorgen hier momenteel voor. Nu Google Home ook in Nederland verkrijgbaar is komt deze futuristisch klinkende technologie een stuk dichterbij en hoeven we bijna niet meer fysiek een zoekopdracht in te typen om (meteen) een antwoord te krijgen.

Wat betreft marketing blijkt dit nog wat vaag. Want hoe zorg je er voor dat jij hét antwoord op de zoekopdracht bent?  Het is namelijk niet mogelijk om pagina’s vol potentiele bronnen weer te geven zoals Google dat nu doet. Het moet in één keer goed zijn, je wilt als gebruiker per slot van rekening niet lang  wachten op antwoord, het voelt anders ook niet echt als gesprek en dit is wel waar al deze technologieën op doelen. Iets of iemand waar je mee praat band je als persoon namelijk veel sterker mee, in Amerika zien vele mensen een smart speaker dan ook als een onmisbare gadget in hun huis. Het lijkt er dus op dat bedrijven in moeten gaan zetten op sound branding, audio logo’s en dus een merk identiteit moeten creëren op basis van geluid. Daarbij raken alle schermen overvol en is het extreem lastig om de ongeïnteresseerde consument nog te boeien tussen al dit reclamegeweld.

Jingles zijn terug van weggeweest!

Hoe nieuw de technologie achter deze smart speakers ook is, sound branding is zeker niet nieuw. Je zult al snel denken aan bijvoorbeeld een jingle, hier waren bedrijven al mee bezig in de jaren ’90. En zo’n jingle is eigenlijk een heel erg goed begin van een sound brand. Je speelt hiermee in op het onderbewustzijn van mensen die automatisch deze korte geluidsfragmenten koppelen aan het getoonde merk, oftewel die van jou. Bij het horen van jouw jingle zullen ze dan automatisch de link leggen. Denk echter verder dan deze klassieker. Kortom, hoe klinkt jouw merk? Van jingle tot stemgeluid en muziek. Wereldspelers zoals Netflix zijn hier echter al even mee bezig. Je hebt het waarschijnlijk niet eens doorgehad toen dit geluid gelanceerd werd maar wanneer je Netflix opstart hoor je een luide, bioscoopachtige ‘badaaam’. Dit geluid is in alle consumentengedachten nu onlosmakelijk verbonden met de streamingsdienst en daar hebben ze eigenlijk vrij weinig voor gedaan. Dit is maar een fragmentje van enkele seconden wat het ook een zeer aantrekkelijk en goedkoop reclame middel maakt in een radio commercial.

Nu jouw sound brand tot stand is gekomen is het erg belangrijk om de doelgroep hier bewust van te maken. Naast het ‘ouderwetse’ radio zijn streamingsdiensten zoals Spotify hier uitermate geschikt voor. Deze diensten draaien al om geluid en zijn daarom zeer geschikte platformen om jouw sound brand onder de aandacht te brengen. Tip! De combinatie van beeld en geluid onthouden mensen maar liefst 600.000 keer beter dan eenvoudige tekst. Denk aan het Netflix voorbeeld.

SEO maar dan net anders..

Daarnaast moet de bestaande geschreven content worden klaargestoomd voor deze verandering. Artikelen en andere geschreven berichten moeten lijken op een menselijk dialoog, op deze manier zullen ze eerder opgepikt worden door spraak gestuurde kunstmatige intelligentie en dus eerder als antwoord gebruikt worden. Het gaat altijd om een zo natuurlijk mogelijk antwoord, leent jouw content zich daar het beste voor? Dan heb je een grote kans dat je bovenaan komt te staan. SEO maar dan net even anders. Het ‘bovenaan’ staan is natuurlijk wat betreft zoekopdrachten een van de belangrijkste doelen. Merken die hier nu al mee bezig gaan zullen een overduidelijk voordeel hebben vergaard ten opzichte van de late majority.

Tot slot ga jij je sound brand positief laden bij de doelgroep. Eerlijke, directe en kwalitatieve berichten werken hier uiteraard het best voor. Dit geld echter niet anders dan bij andere vormen van communicatie. Interactie en dialoog is belangrijker dan ooit bij voice. Er is namelijk niks meer om te zien alleen maar om te luisteren.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s