Van welke factoren maken marketeers gebruik om tot een succesvolle online strategie te komen?

Om antwoord te geven op die vraag, kruip ik in de huid van een marketeer.
Als (online) marketeer wil je er uiteraard alles aan doen om je organisatie zo goed mogelijk te laten lopen. Dit kun je doen aan de hand van een aantrekkelijk platform. Maar online succes boek je niet alleen met vindbaarheid en een mooie website. Uiteindelijk wil je dat je bezoekers daadwerkelijk actie ondernemen.
Maar wat is een goed platform? En misschien nog belangrijker, hoe trigger je jouw bezoekers om tot actie over te gaan?

Een call to action (CTA) is een oproep aan een websitebezoeker om tot actie over te gaan. Call to actions zijn bedoeld om bezoekers uit te nodigen een actie te voltooien. Dit kan van alles zijn; het gratis aanvragen van een offerte, verzenden van een formulier of de aankoop van je nieuwe schoenen bevestigen.

Maar eerst iets over ons, de mens, in zijn algemeenheid. Wij homo sapiens zijn namelijk heel gevoelig voor gewoontevorming (veredelde omschrijving van verslaving). Gewoontevorming bestaat uit vier elementen; de trekker, de actie, de beloning en de betrokkenheid.

De trekker is de omstandigheid waardoor je zin krijgt in bepaald gedrag. Bij de smartphone is dat bijvoorbeeld verveling of zin hebben om het nieuws te checken. De actie zelf is het pakken van je smartphone en checken van de Facebook app. De beloning bestaat in dit geval vaak uit een shotje dopamine, een gelukhormoon. De betrokkenheid bestaat uit de plakkerigheid van de app, dus hoe vaak je terugkomt bij die app. En dat is belangrijk voor de techbedrijven, want adverteren is ontzettend duur en dus moeten zij wel een gewoonte bij jou creëren.
Daarnaast spelen ze ook goed in op beloningen. Uit psychologisch onderzoek blijkt dat er drie soorten beloningen zijn waar je gevoelig voor bent. Dat zijn de beloning van de jacht, sociale beloningen en intrinsieke beloningen.

Wij mensen streven van nature naar orde. Denk aan een opgeruimde kamer of een netbureau. En die intrinsieke behoefte is waar online marketeers graag op inspelen. Als een app ons een push bericht stuurt, komt er een opvallend rood ballonnetje bij het app-icoon te staan. Daardoor ontstaat er wanorde op je scherm en dus ook in jou. Je voelt de neiging om het rode ballonnetje weg te werken om weer orde te krijgen. En daarmee wordt je teruggelokt naar de app, precies wat het bedrijf wilde.

De sociale beloningen komen heel duidelijk terug in WhatsApp of andere chat apps. Door middel van (blauwe) vinkjes of ‘aan het typen…’. Daardoor weet de verzender dat de ontvanger het bericht gelezen heeft. Hierdoor ontstaat er extra sociale druk om te antwoorden. Op die manier ontstaat er een eindeloze cirkel van sociale druk en sociale beloningen, waar de techbedrijven immers heel blij mee zijn.

Vervolgens heb je ook de beloning van de jacht. Dat mechanisme wordt bijvoorbeeld in gokkasten gebruikt. Twitter gebruikt dit bijvoorbeeld ook in zijn tijdlijn. Die kun je eindeloos blijven doorscrollen en refreshen. Opvallend hieraan is, dat het blijkbaar niet nodig is om elke keer beloond te worden met een interessant bericht tussen heel veel zooi. Twitter moet er juist voor zorgen dat het goed getimed is dat je maar af en toe een beloning krijgt want alleen dat al zorgt ervoor dat jij steeds blijft teruggaan.

Het is dus niet zo gek dat wij steeds onze smartphone erbij pakken en er zo afhankelijk van zijn. Het is namelijk niet alleen omdat wij dat nodig hebben maar ook omdat technologiebedrijven dat juist van ons nodig hebben.

Terug in de huid van een marketeer. Naast een verleidelijke call to action, zijn gewoontevorming en beloning dus ook essentieel voor een goed werkend (LOPEND?) platform. Wat is dan een goede call to action, en waar moet je als marketeer op letten?

De meest bekende variant van een call to action is de opvallend gekleurde button met een kort maar krachtige tekst erin. Een voorbeeld is de landinspagina van Spotify, waar een grote groene button door colourblocking direct in het oog springt. De overige pagina is een andere kleur dus de button valt erg op. Daarnaast is de button in het midden, boven de fold geplaatst. Hierdoor is deze direct zichtbaar en hoef je er niet naar te zoeken.

Een ander veelgebruikt voorbeeld is het stimuleren met microcopy. Dit zijn bemoedigende woorden rondom de call to action button. Deze zouden ertoe moeten leiden dat de bezoeker minder twijfelt en sneller overgaat tot actie. Praktische voorbeelden hiervan zijn: je bespaart…, op voorraad, gratis verzending, et cetera.

Tijdens mijn onderzoek ben ik vijf tips tegengekomen, die zullen helpen bij het maken van een effectieve call to action. Deze lijken misschien voor de hand liggend, maar zijn ze dat ook?

De eerste is: inspelen op de behoefte van de bezoeker. Hierbij focus je op hoe je de bezoeker kunt helpen in het besluitvormingsproces. Waar komt de bezoeker voor? Beantwoord de belangrijkste vraag in de call to action of in de tekst rondom de call to action. De tweede tip is om gebiedende wijs in combinatie met een voordeel te hanteren. Een call to action in gebiedende wijs laat weinig ruimte over voor andere gedachten en wordt nog krachtiger als er voordeel in verwerkt wordt. Denk bijvoorbeeld aan ‘grijp nu je kans’. De derde tip is om te zorgen voor zekerheid. Consumenten hebben vaak toch de angst om op iets te klikken en er dan aan vast te zitten. Daarom is het soms van belang om deze angst weg te nemen. De vierde tip is om urgentie of schaarste te creëren, waardoor we sneller geneigd zijn in actie te komen. And last but nog least, de vijfde tip: gebruik maken van een opvallende button. Deze tip spreekt misschien voor zich, maar kan ontzettend grote gevolgen hebben voor het aantal kliks. Dus vergis je hier niet in.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s