Waarom je Instagram Story moet inzetten voor je merk/bedrijf.

My Jewellery, een webshop die zich bezighoudt met de verkoop van sieraden, accessoires en kleding. Sinds de oprichting is het merk niet meer weg te denken van social media. Dagelijks plaatsen zij meerdere foto’s op Instagram, en dan vooral in hun Instagram Story. De lancering van nieuwe producten, aankondiging van evenementen, favorieten van klanten, alles kom je tegen in hun verhaal. En dát is wat hun profiel zo succesvol maakt.

Instagram Story, een functie die tegenwoordig niet meer weg te denken is. Sinds de opkomst van Instagram Story in augustus 2016 is de functie een enorme hype. Daarom is het voor merken en bedrijven steeds belangrijker geworden om de functie te gebruiken. Maar waarom? En hoe zet je als merk of bedrijf Instagram Story in?

Instagram Story is een functie waarbij content als slideshow gedeeld kan worden. Gebruikers kunnen zoveel mogelijk content plaatsen in hun Instagram Story. Deze content wordt na 24 uur verwijderd. Door middel van Instagram Story kan je via een authentieke manier jouw bezigheden delen met volgers. Deze content kan worden bewerkt door het toevoegen van teksten, locaties, stickers, filters en het taggen van vrienden. Als Snapchat kenner zal je vast denken: ‘dit is toch hetzelfde als My Story op Snapchat?’. Dat kan kloppen. Het concept is namelijk overgenomen van Snapchat. Nadat Mark Zuckerberg een bod deed om Snapchat over te kopen en deze werd geweigerd, besloot hij het concept van ‘My Story’ te kopiëren. De reden hiervan was dat My Story steeds populairder werd en Zuckerberg hierin ook voordelen zag voor Instagram.

Het inzetten van Instagram Story als merk of bedrijf kan van grote invloed zijn. Ten eerste maak je het contact met volgers persoonlijk. Zo kunnen er exclusieve beelden getoond worden, van bijvoorbeeld achter de schermen. Content kan live geplaatst worden, zo ook wanneer er bijvoorbeeld een evenement aan de gang is. Via Instagram Story laat je als bedrijf of merk je volgers meegaan in het avontuur, wat zorgt voor authenticiteit.

Daarnaast zorgt het gebruik van Instagram Story voor een groot bereik. Als bedrijf of merk is het gemakkelijk om te adverteren via Instagram Story. De content die je in Instagram Story plaatst en adverteert word dan zichtbaar bij de gekozen doelgroep. Bij het sponsoren kan je als merk of bedrijf aangeven wat het doel is van de gesponsorde post, zoals bereik of conversie.

Als laatst zorgt het gebruik van Instagram Story voor meer engagement. Content die als Instagram Story wordt geplaatst kan volledig aangepast worden naar de wensen en behoeften van je volgers. Daarnaast kun je in je Story gebruikmaken van polls en het venster ‘vragen’. Bij het plaatsen van polls kunnen volgers reageren op de twee antwoorden die je als merk of bedrijf als optie neerzet. Zo kun je bijvoorbeeld vragen welke van de twee producten de favoriet van de volger is. Door het gebruik van de optie ‘vragen’ kunnen volgers zelf antwoorden insturen. Zo kan je als merk of bedrijf een vraag stellen en kunnen volgers hierop antwoorden. Ook zonder het toevoegen van een van deze twee opties is er ruimte voor engagement. Volgers kunnen namelijk altijd wat typen onder een Instagram Story. Dit bericht wordt meteen doorgestuurd naar de privé berichten van het account waardoor je als merk of bedrijf kan communiceren met je volgers.

Na het beantwoorden van de waaromvraag rust nu nog de hoe-vraag, namelijk: hoe kan je Instagram Story inzetten als bedrijf of merk? Uit onderzoek is gebleken dat er vier manieren zijn waarmee je Instagram Story creatief in kan zetten als bedrijf of merk.

Gifjes-challenge
Gifjes-challenge is nog een relatief nieuw begrip op Instagram en is vooral handig bij het genereren van nieuwe volgers. Het doel van deze challenge is om gifjes toe te voegen bij de tekst die wordt aangegeven, bijvoorbeeld ‘hoe excited ben jij voor onze nieuwe collectie?’. Volgers maken hierbij een screenshot van de Story en plaatsen het gifje die zij het meest vinden passen. De pagina van het merk of bedrijf wordt hierbij getagd wat ervoor zorgt dat alle volgers van het account deze Story ook weer zien.

Maak eigen gifjes
Gifjes worden steeds populairder op social mediakanalen. Overal worden ze gedeeld en geliket. Nu is het als bedrijf of merk mogelijk om zelf gifjes te maken. Dit kan bijvoorbeeld via Photoshop en is niet ingewikkeld. Het maken van eigen gifjes zorgt ervoor dat je als merk of bedrijf deelbaar bent en daarom meer onder de aandacht komt van je doelgroep.

Storytelling
Instagram Story is een goede functie voor het inzetten van storytelling. Een voorbeeld hiervan is het lanceren van een nieuwe collectie. Vertel als bedrijf of merk het verhaal van begin tot eind en sluit af met een call-to-action door een link toe te voegen naar de nieuwe collectie.
Daarnaast kan storytelling ook ingezet worden bij een Story take-over. Laat als bedrijf of merk een bekende Nederlander die aansluit op je strategie je Instagram Story overnemen, bijvoorbeeld bij een evenement georganiseerd door jouw bedrijf of merk.

Quiz en polls
Gebruik in je Instagram Story polls om een quiz mee op te starten, waardoor volgers kunnen reageren. Als kledingmerk kun je bijvoorbeeld een close-up foto van een product plaatsen en volgers vragen welk product zij denken dat het is. Deze functie zorgt voor meer betrokkenheid van je volgers bij je bedrijf of merk, omdat zij nieuwsgierig zullen worden naar het antwoord.

Al met al kun je als bedrijf of merk profiteren van het creatief gebruikmaken van Instagram Story door personalisatie, wat resulteert in meer engagement en een groot bereik. Kijk als bedrijf of merk naar welke manier het best aansluit op je strategie en doelgroep en krijg gegarandeerd succes.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s