Waarom zou je als bedrijf bezig moeten zijn met livestreaming?

Het is een van de grootste digitale trends van de afgelopen tijd: live streaming. Met name het live streamen van games is een ontzettend grote groeiende business geworden en deze blijft groeien, maar ook live streamen op social media platformen is populair geworden. Deze trend brengt ook nieuwe mogelijkheden op gebied van marketing mee, dus hoe je kun je hier als bedrijf effectief op inspelen?

Om deze digitale trend beter te begrijpen is het belangrijk om eerst te weten wat live streaming precies is en waar het vandaan komt. Streamen is een technologie waarbij geluid en beeld (in de meeste gevallen video) over het internet worden verzonden naar een computer of telefoon. Je hoeft hier niets voor te downloaden, want alle data wordt online naar jouw device gestuurd en jij kan deze content tot je nemen wanneer jij dat wil. Live streaming gaat nog een stapje verder. Bij live streaming wordt er in real time data overgebracht. Dit betekent dat jij ziet wat er op dat exacte moment gebeurt. (https://www.lifewire.com/internet-streaming-how-it-works-1999513). Vooral in de eSports scene (competitief gamen) is dit ontzettend populair geworden. Gamers zenden live hun streams uit waarin zij hun favoriete spel spelen. Vaak gaat dit gepaard met een webcam, zodat je ook daadwerkelijk de persoon die aan het spelen is. Naast eSports is live streaming ook vaak op te zien bij sportwedstrijden bijvoorbeeld.

Waarom moet je als bedrijf inspelen op live streaming?
We weten allemaal dat het belangrijk is om vroegtijdig bewust te zijn van opkomende trends en ontwikkelingen om zo meer potentiële klanten en brand awareness te creëren. Wanneer je dit niet bent loop je achter en dat kan je de kop kosten. Dus waarom zou je als bedrijf livestreaming moeten gebruiken? Om te begrijpen waarom live streaming een ontzettend grote kans voor je bedrijf zou kunnen zijn moet je eerst begrijpen waarom mensen naar live video’s kijken. Eigenlijk is dit om dezelfde reden dat mensen tv kijken. Het helpt ze om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws, het kan consumenten helpen om meer verbonden te raken met een bedrijf en het is vaak puur vermaak. Live streaming streeft zelfs statische video’s en tv voorbij en dit komt door de vele diverse platforms die live streaming ondersteunen. (https://neilpatel.com/blog/live-streaming-importance-2018/)

pasted-image-0-1585

Hoe zet je live streaming in als bedrijf?
Met name klantenbinding is een goed voorbeeld van waarom live streaming erg effectief kan zijn. Doordat mensen live kijken naar mensen die werken bij het bedrijf waar zij interesse in hebben zorgt dit ervoor dat het persoonlijker wordt voor de klant. Vooral Q&A’s zijn hier goed voor. Dit biedt de consument de kans om vragen te stellen aan een bedrijf en dit geeft ze het gevoel dat ze gehoord worden. Dit zorgt ook weer voor meer klantenbinding. Daarnaast zullen mensen op de naam van de stream gaan zoeken in search engines om deze te kijken. Hierdoor zal de naam van uw bedrijf ook meer bereik krijgen en zal dit ook voor meer traffic naar de website en andere platforms zorgen.

Iets wat tegenwoordig ook veel gebeurt is dat bedrijven bestaande live streamers sponsoren. Deze streamers zullen dan tijdens hun streams reclame maken voor de sponsor en dit kan een gigantisch bereik hebben. Een goed voorbeeld hiervan is Tyler Blevins. Dit is momenteel de grootste live streamer ter wereld en heeft 250.000 betalende abonnees op Twitch en meer dan 11 miljoen volgers op Twitch. Hij wordt gesponsord door verschillende merken en je kan je voorstellen hoe gigantisch dit bereik is en hoeveel naamsbekendheid dit oplevert voor deze bedrijven. (https://www.businessinsider.nl/ninja-tyler-blevins-twitch-subscribers-fortnite-drake-youtube-2018-3/?international=true) Een voordeel van het sponsoren van gaming live streamers is dat je met een doelgroep te maken krijgt die je normaal gesproken veel minder snel zult bereiken.

Waar moet je zijn?
De grootste livestreaming platformen van dit moment zijn Twitch.tv en YouTube gaming. Deze platformen hebben dagelijks miljoenen bezoekers maar zijn voornamelijk gericht op gaming, hoewel YouTube ook veel influencer streams heeft die niet per se gericht zijn gaming. Je moet je dus afvragen of je gamers wil sponsoren en of die doelgroep daar op jou zit te wachten. Voor veel bedrijven zal het effectiever zijn om livestreaming in te zetten op social media platformen zoals Facebook, Instagram en Twitter. Op deze manier pak je een bredere doelgroep en zal je veel mensen bereiken die ook daadwerkelijk interesse hebben in jouw bedrijf of product. Het is dus belangrijk dat je eerst intern kijkt wat je wil bereiken met livestreaming en wat je wil laten zien. Op basis hiervan kun je de meest effectieve opties bekijken. Eén ding is zeker: livestreaming is een trend die niet wil laten lopen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s