Wat is het belang van body positivity?

Of het nou om Whatsapp, Facebook, Instagram, Pinterest of LinkedIn gaat, vrijwel iedereen die in het bezit is van een mobile device heeft tegenwoordig weleens te maken gehad met sociale media. De relatief nieuwe vorm van media heeft in de afgelopen decennia de wereld langzaam overgenomen.

Bedrijven kunnen uiteraard niet achterblijven op het gebied van deze sociale media revolutie. Voor het creëren van naamsbekendheid, het verkrijgen (en behouden!) van loyale klanten en het genereren van verkoop is online aanwezigheid van uiterst belang. Bij deze online aanwezigheid hoort uiteraard relevante content, die inspeelt op huidige trends en ontwikkelingen. In dit artikel ga ik de focus leggen op een ontwikkeling die momenteel een grote rol speelt in de maatschappij en van belang is voor elke organisatie; de ‘body positivity movement.’ Wat houdt deze beweging in? En nog belangrijker: waarom zou je er als mediaprofessional voor kiezen om content te creëren die past binnen de body positivity movement?

Voordat ik inga op het belang van body positivity, zal ik eerst een definitie van de body positivity movement geven. Alexandra Sastre beschrijft de body positivity movement in haar proefschrift “Towards A Radical Body Positive” als volgt: “Under the auspices of the “body positive movement,” there has recently been an explosion of web-based content dedicated to confronting narrow Western beauty ideals that privilege the white, thin, cis-gendered and able-bodied. Body positivity challenges this exclusionary culture by encouraging the circulation of empowering body-images and advocating for the visibility of bodies that do not fit mainstream beauty norms.” De beweging draait dus voornamelijk om het publiceren en verspreiden van beelden en gedachtes die ingaan tegen traditionele en bekrompen Westerse schoonheidsidealen.

De afgelopen 25 jaar is de mate van angststoornissen en depressies met 70% toegenomen. Een gigantische stijging, die volgens de Royal Society for Public Health (RSPH) uit het Verenigd Koninkrijk te maken heeft met de opkomst van sociale media. Het onderzoeksrapport #StatusofMind, wat de RSPH in 2017 publiceerde, bevat resultaten van een onderzoek uitgevoerd onder 1500 jongeren tussen de 14 en 24 jaar. Hoe meer gebruik de jongeren maakten van online platforms zoals Instagram, Facebook en Twitter, hoe groter de kans dat ze kampten met een negatief zelfbeeld, angststoornis of depressie. Hoe komt het dat sociale media zoveel impact heeft op de geestelijke gezondheid van jongeren? Het antwoord op deze vraag is vrij simpel. De mens heeft van nature de neiging om zichzelf met anderen te vergelijken. Scroll alleen al door de verkenpagina van Instagram en de meeste foto’s die je tegenkomt representeren dat eerder benoemde schoonheidsideaal. Blanke, slanke modellen zonder “imperfecties” zijn de norm. Combineer deze beelden met de vergelijkingsdrang van onzekere jongeren én een substantieel slaaptekort (onder andere veroorzaakt door langdurig staren naar de felle schermen van mobile devices) en opeens beginnen de resultaten van het onderzoek heel logisch te klinken.

#StatusofMind is slechts een van de velen onderzoeken naar de consequenties van overmatig gebruik van sociale media. Onderzoek dat werd uitgevoerd door de Florida State University toonde aan dat vrouwen die werden blootgesteld aan beelden op Facebook achteraf een negatiever zelfbeeld hadden dan de vrouwen die niet naar die foto’s hadden gekeken. Volgens de Amerikaanse federal Centers for Disease Control and Prevention valt het gebruik van sociale media zelfs te linken aan een stijging in zelfmoordcijfers.

In principe zouden deze cijfers al voldoende motivatie moeten zijn om even stil te staan bij de inhoud van de content die je als bedrijf publiceert. Daarnaast is het aan de hand van deze cijfers goed te verklaren waar de beweging vandaan komt. Toch wordt body positivity niet altijd even serieus genomen. Toen ik bijvoorbeeld een jaar geleden over dit fenomeen begon tegen een fotograaf en beeldbewerker waar ik mee werkte, kreeg ik te horen dat hij totaal niet begreep waarom je oneffenheden op een model zou laten zitten. “Zaken zoals striae leiden toch alleen maar af van het beeld, gevoel of product dat je probeert te verkopen? Daarnaast is het niet onze verantwoordelijkheid als iemand onzeker wordt door een campagne. Dan moeten ze maar minder tijd op het internet doorbrengen.”

Nu snap ik dat er ook sceptische lezers zijn die met dezelfde gedachtegang kampen. Het is wellicht ook niet voor elk bedrijf even relevant om haar content aan deze voorwaarden aan te passen. Maar zeker als je in campagnes veel met modellen werkt, is het slim om bij de body positivity movement stil te staan. Kijk bijvoorbeeld naar het Amerikaanse lingeriemerk Victoria’s Secret. Ooit een ontzettend succesvol bedrijf, bekend om haar topmodellen die ‘Victoria’s Secret Angels’ genoemd worden. In 2014 lanceerde het merk echter een campagne die volledig verkeerd in de smaak viel bij de consument. Het beeld van de campagne bestond uit een foto van meerdere modellen in ondergoed met daaroverheen de titel “The Perfect “Body”” geplaatst. Alle modellen hadden exact hetzelfde, eentonige en superslanke lichaam. Concurrenten kwamen al snel met parodieën op deze foto en door alle kritiek van consumenten moest Victoria’s Secret de titel van de campagne veranderen. Ondanks de naamswijziging lijkt het bedrijf nooit volledig hersteld te zijn van deze fout. De verkoopcijfers blijven dalen en het is nog maar de vraag of het merk de komende jaren stand blijft houden, zeker met de opkomst van krachtige concurrenten die hun volledige strategie om body positivity hebben gebouwd.

Waarom zou je ervoor kiezen om content te produceren die in lijn is met de body positivity movement? Niet alleen omdat het maatschappelijk gezien de juiste keuze is, maar ook omdat je als bedrijf nog veel sympathie op dit gebied kan winnen en daarnaast een sterkere marktpositie kan verkrijgen.

In het artikel “Hoe creëer je inclusieve content?” leg ik uit hoe body positive content eruit ziet en hoe jij ook body positive content kan creëren.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s