Wat zijn beacons en zijn ze relevant voor mijn bedrijf?

IN HET KORT

Beacons zijn draadloze apparaatjes die signalen uitzenden naar de omgeving door middel van bluetooth. Deze signalen worden verzonden naar smartphones. Op die manier krijgen mensen locatie gebaseerde marketing notificaties toegestuurd naar hun smartphone wanneer zij zich in de buurt van een beacon bevinden. Dit signaal kan door smartphones worden ontvangen tot op een afstand van wel 70 meter.

FACTS

  • Beacons kosten gemiddeld tussen de 10,-en 30,- euro per stuk. Dit is dit afhankelijk van het merk en de specificaties.
  • Veel beacons werken op batterijen, maar kunnen ook op netspanning gebruikt worden.
  • Beschikbaar voor Android en Apple.
  • Communiceert via bluetooth.

RELEVANTIE

Met behulp van beacons kun je als bedrijf het winkelen voor consumenten nog persoonlijker maken. Beacons kunnen worden opgehangen in winkels maar je komt ze ook tegen op vliegvelden, treinstations of in musea bijvoorbeeld. Voornamelijk zijn ze een aanrader voor winkels in de Retail sector. Doordat de smartphone altijd bij de eigenaar is, kun je als bedrijf precies de juiste informatie zenden op de zo best mogelijke tijd en plek voor de consument. Dit zal voor beiden effectief zijn. Daarnaast intensiveer en verbeter je de communicatie tussen jou en de (potentiële) klant. Een voorbeeld is om klanten te belonen met aanbiedingen wanneer zij meerdere keren jouw winkel hebben bezocht. Voorheen kon dit alleen als consumenten een aankoop hadden gedaan, maar met de komst beacons zijn er dus ook andere mogelijkheden om de klant te binden.

CUSTOMER EXPERIENCE

Tegenwoordig is een goede customer experience de key voor succes in de Retail. De customer experience begint eigenlijk al voordat een klant fysiek de winkel binnen is. En dat is waar beacons dan weer perfect kunnen inspringen. Beacons zijn namelijk heel essentieel in deze fase. Door de klant vooraf al op te warmen met informatie of aanbiedingen weet de klant wat hij/ zij aan je winkel heeft. Hierdoor kun je ze dus lokken naar jouw winkel.

Maar ook in de winkel is het belangrijk om je klant de juiste service te bieden.

Waar beacons bijvoorbeeld ook kunnen worden toegepast is in de supermarkt. Wanneer je als klant aan het winkelen bent kunnen de beacons je bijvoorbeeld recepten toesturen op basis van de producten waar je naar op zoek bent. Daarnaast kunnen ze je ook een overzicht geven van de voedingswaarde in een bepaald product.

Beacons fungeren eigenlijk als een soort brug tussen online en offline winkelen. Door de consumentengegevens vast te leggen, deze naar de retailers te verzenden en andersom weer relevante data naar de consument, wordt er een betere winkelervaring gecreëerd.

Wat belangrijk is om rekening mee te houden is de privacy van je klanten. Meer hierover is te lezen mijn artikel: ‘Location based marketing: wat kan je ermee en hoe houd je rekening met privacy?’.

MERKEN & SOORTEN BEACONS

Onderstaand de meest populaire merken beacons:

  • Apple iBeacon
  • PayPal Beacon
  • Qualcom: Gimbal proximity beacon
  • Samsung Proximity
  • Google Beacon: Eddystone
  • Radius RedBeacon and GemTot

Naast verschil in merk kent de beacon ook verschil in soort.

Standaard beacons: Deze soort beacons zijn ongeveer zo groot als een algemene wifirouter.

Kleine beacons: Dit zijn beacons ter grootte van een bankpas maar werken net zo efficiënt als de standaard beacons. Daarnaast zijn ze ook nog eens portable.

USB beacons: De naam verraadt het eigenlijk al, deze beacons zijn klein, draagbaar en snel te implementeren.

Ouder beacons: Volgt andere beacons, verzamelt hiervan gegevens en slaat deze data vervolgens op in de Cloud.

Speciale beacons: Hier zijn een paar extra functies aan toegevoegd. Het is eigenlijk de wat luxere variant onder de beacons. Zo is deze soort stof- en waterbestendig. Je kunt de beacon pluggen aan een scherm waardoor visuele data beschikbaar wordt gesteld.

KORTOM

Wat je nodig hebt om van de beacon technologie gebruik te maken is:

  • Op zijn minst één beacon apparaatje
  • Een mobiele app (kan ook een app van derden zijn)
  • Toestemming van de gebruiker

Eigenlijk is dit dus niet een hele grote investering en je krijgt er een hoop voor terug. Het is een win-win situatie voor zowel je bedrijf als voor de klant.

Verwachting is dat de beacons voorlopig nog gebruikt zullen worden. Ze zijn al een aantal jaren op de markt, maar sinds kort is er toename in het gebruik ervan.

Zolang als wij de smartphone nog bij ons zullen dragen, zullen de beacons ook hun werk nog blijven doen. Wanneer hier verandering in plaats gaat vinden zal waarschijnlijk de technologie van beacons hierin mee bewegen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s