Welke sociale media zet je als B2B in?

on

Vandaag de dag is sociale media niet meer weg te denken in het oog van de consument, maar ook in het oog van een bedrijf gaat deze een steeds grotere rol spelen. Tegenwoordig is sociale mediamarketing een begrip in iedere werkgeversbranche. Het dient vooral als hulpmiddel voor de branding en engagement, maar hoe zet je deze in als B2B?

De meeste bedrijven zetten tegenwoordig vooral Facebook en Instagram in om sociale mediamarketing in te zetten. Maar als B2B is het gebruikelijker om sociale mediamarketing in te zetten met LinkedIn en YouTube. Nu is daar de vraag, hoe zet je deze het beste in om de doelgroep daadwerkelijk aan te spreken?

b2b.png

LinkedIn
Uit onderzoek blijkt dat 94% van de B2B bedrijven LinkedIn gebruikt om zijn/haar content te verspreiden, waarvan 66% het medium ervaart als een effectief sociaal mediamarketing instrument. Het afgelopen jaar heeft LinkedIn een flinke metamorfose ondergaan. Zo kun je bijvoorbeeld nu via de chatfunctie op de mobiele app een voicemail opnemen en versturen, worden teksten voor je vertaald en kun je stukken tekst kopiëren, plakken en daarna direct delen. Het platform is inmiddels gegroeid tot ruim 500 miljoen gebruikers waarvan er 260 miljoen actieve gebruikers zijn. Deze gebruikersprofielen worden onderverdeeld in drie groepen: de bedrijfsprofielen, persoonlijke profielen en de groepen. In dit artikel zal ik vanzelfsprekend alleen de groep bedrijfsprofielen behandelen.

Bedrijven hebben vaak een bedrijfsaccount op LinkedIn, maar zijn hierop niet actief. Zij worden vaak slechts alleen gebruikt voor  het delen van vacatures. Wanneer je LinkedIn alleen voor dit soort aspecten gebruikt doet het zijn werking ook niet. Je zult pas merken dat LinkedIn effectief werkt als je zelf ook genoeg tijd in het platform steekt.

Het belangrijkste is de eerste indruk die je achterlaat als men beland op jouw bedrijfspagina, het design dus. Aan het design van LinkedIn valt weinig te veranderen, maar zorg ervoor dat je logo zichtbaar is en de foto’s die je gebruikt de juiste resolutie bevatten. Hiernaast zorg je ervoor dat de belangrijkste informatie (biografie, specialiteiten, bedrijfsdetails  etc.) die op je bedrijfspagina staan correct en relevant zijn voor de doelgroep die je wenst te bereiken. Het bepalen van een juiste doelgroep is in dit proces dus ook cruciaal voor de cijfers die je met de marketingdoelstellingen wenst te bereiken. Hiernaast moet de content die je verspreid op jouw bedrijfspagina ook relevantie bieden voor de doelgroep. De gebruiker moet tevens wel geïnspireerd worden om de content te delen. Maak hierbij dus een goede afweging tussen visuele en tekstuele content. Door middel van deze content kun je de SEO van je bedrijf gelijk optimaliseren. Schrijf korte bondige teksten waarin de naam van je bedrijf vaak voorkomt. Kies je voor een visuele content? Zorg er dan voor dat de naam van het bedrijf in de titel van deze afbeelding staat. Dit zorgt ervoor dat jouw artikel en bedrijfspagina sneller in Google gevonden wordt. Al met al, wanneer je genoeg tijd stopt om deze aspecten goed aan te pakken, zal LinkedIn een positief effect aan je sociale media marketingdoelstellingen geven.

YouTube
YouTube is het grootste kanaal betreft videomarketing. Er zijn vele manieren waarop je dit medium in kan zetten om verschillende marketingdoelstellingen te realiseren.

Aller eerste zal je een keuze moeten in wat voor soort content je wenst te gebruiken. Er zijn verschillende manieren die je hiervoor zou kunnen gebruiken, namelijk:
– Explainervideo’s produceren. Explainervideo’s dienen als uitleg voor een product of dienst. Je kunt ze zelf met behulp van een gratis of betaalde dienst monteren, maar kunt dit natuurlijk ook uit handen geven.
– Vloggen. Hierbij kun je ervoor kiezen om een van je werknemers te laten vloggen om mensen een insight experience te bieden. Ook kun je kiezen om influencer marketing in te zetten. Hierbij laat je een bekend persoon over jouw bedrijf vloggen en publiceer je deze zelf op jouw pagina. Het voordeel als je kiest voor de influencer is dat je dit op je eigen bedrijfspagina promoot. Het idee hierbij is dat de influencer jouw pagina promoot en al zijn/haar volgers vervolgens doorstuurt naar jouw pagina.
– Interviews publiceren. Hier kun je ervoor kiezen om interviews met belangrijke personen binnen de branche of bekende personen online te publiceren. De kunst bij het maken van een video is het gebruiken van storytelling om zo de klanten aan het merk te binden.

Het gebruiken van YouTube voor de sociale mediamarketing is een relatief goedkope manier als het aankomt op financieel gebied, daarentegen kost het wel veel tijd en zul je dus een afweging moeten maken om hier iemand voor in dienst te nemen.

 

 

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s