Zo zet je een succesvolle influencer-marketingcampagne op!

Door de opkomst van social media (met name Instagram) is de markt veranderd. Steeds meer Nederlanders doen online aankopen. Het is als merk zijnde lastig om in de stroom van alle content op te vallen. Influencer-marketing lijkt dé oplossing te zijn. Influencers schieten als paddenstoelen uit de grond en bedrijven zetten massaal influencer-marketing in. Maar hoe zet je eigenlijk een succesvolle influencer-marketingcampagne op?

Wat zijn influencers?

Mocht je als bedrijf of merk zijnde influencer-marketing willen inzetten, is het natuurlijk wel belangrijk om te weten wat precies een influencer is. Volgens BusinessDictionary zijn influencers individuen die de kracht hebben om aankoopbeslissingen te beïnvloeden door autoriteit, kennis, positie of relatie. Influencers worden vooral ingezet voor cosmetica- en fashionbedrijven, maar kun je ook in verschillende sectors vinden zoals lifestyle.

 

Een succesvolle influencer-marketingcampagne in 5 stappen

  1. Past influencer-marketing bij je bedrijf?

Ten eerste moet je nagaan of influencer-marketing bij jouw merk of bedrijf past. Het is algemeen bekend dat traditionele reclame niet meer werkt zoals het eerst deed, daarom gaan bedrijven massaal aan de haal met influencer-marketing. ‘Omdat iedereen het doet’. Maar daar gaat het mis. Onderzoek het fenomeen influencer, wat zijn de voor- en nadelen van het inzetten van een influencer voor een marketingcampagne en wat zijn de doeleinden die je ermee wilt gaan bereiken?

 

  1. Bepaal je doelstellingen en budget

Als je aan de slag wilt met influencer-marketing, is het belangrijk om duidelijke doeleinden voor ogen te hebben. Waar wil je precies influencer-marketing voor gaan inzetten? Welke doelen wil je ermee gaan bereiken? Ook niet onbelangrijk: kijk naar de behoeften van je doelgroep. Wat zouden zij graag van jouw bedrijf of merk willen zien? Welke problemen lopen ze tegenaan? Vergeet ook niet te kijken naar je budget en huidige marketingdoelen. Zodra je heldere doelen (die natuurlijk SMART geformuleerd zijn) en KPI’s hebt opgesteld, kun je beginnen met het zoeken naar geschikte influencers.

 

  1. Kies de juiste influencer

En dit is meteen de meest lastige stap: het kiezen van de juiste influencer. Wil je macro-, micro- of nano-influencers inzetten? Het is belangrijk om een selectie te maken van een aantal potentiële influencers. Staar je niet blind op de volgersaantallen, maar doe onderzoek naar de influencer en haar volgers. Hoe hoog is de engagement rate van de influencer? De engagement rate bereken je als volgt:

Aantal likes per bericht + aantal comments per bericht / het volgersaantal = engagement rate

In welke niche bevindt de influencer zich en wat voor content wordt er geplaatst? Kijk ook naar de comments van de influencer. Welke doelgroep spreekt de influencer aan? Maar ook: wat voor soort samenwerkingen heeft de influencer al eerder gedaan? Het is belangrijk dat je voor je influencer-marketingcampagne een influencer uitkiest die zowel bij jouw doelgroep als doelstellingen aansluit.

 

  1. Benader de influencer op een professionele manier

Je hebt onderzoek gedaan naar je potentiële influencer en wilt graag met hem of haar in zee gaan. Tijd om een mail eruit te sturen! Denk eraan: niet elke influencer is hetzelfde. De manier waarop je een influencer benadert, verschilt vaak. Introduceer jezelf en je bedrijf/merk. Leg uit waarvoor je de influencer benadert, wat voor samenwerkingen je voor ogen hebt en wat er van elkaar verwacht wordt. Maak duidelijke afspraken en vergeet ook niet de vergoeding te benoemen. Het is ook belangrijk dat je dit behandelt als een professionele samenwerking. Als een influencer zich niet serieus genomen voelt, kan hij of zij afhaken.

 

  1. Beoordeel de uitkomsten

Staar je niet enkel blind op het aantal volgers en likes die de influencer-campagne heeft opgeleverd. Het beoordelen van de resultaten hangt af van je doelstellingen. Kijk bijvoorbeeld naar de geplaatste content: hoe komt de content over op de doelgroep? Hoe heeft de content gepresteerd tegenover andere content van de influencer? Mocht je doelstelling meer engagement zijn: kijk naar de comments onder de content van de influencer. Hoeveel nieuwe volgers zijn erbij gekomen dankzij de invloed van de influencer? Ga zo maar door.

 

Een influencer-marketingcampagne zet je dus niet zomaar op. Een influencer-marketingcampagne vergt niet alleen vooraf veel tijd, maar ook erna. Het onderhouden van contact, het meten van de resultaten, ga zo maar door. Hopelijk kun je met deze stappen de geschikte influencer vinden en een succesvolle influencer-marketingcampagne opzetten.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s