Zó ziet de toekomst van influencer marketing eruit

Het is u vast niet ontgaan dat de meest invloedrijke personen adverteren op Instagram. Deze invloedrijke persoon post een foto met een product (of dienst) van uw bedrijf en binnen no-time loopt dat product als een trein. Natuurlijk krijgt deze ‘influencer’ hier een passende vergoeding voor, voor niets gaat de zon op.  Reclame via Instagram, oftewel influencermarketing. Niet meer weg te denken uit online-reclame maatschappij. Met de technieken die hier feilloos op inspelen ontwikkelt de influencermarketing zich in snel tempo. Veranderingen zullen blijven komen, maar hoe ziet de toekomst van Instagram marketing eruit? En hoe kun je als bedrijf hierop inspelen?

Wat weten we al?
Laten we maar eens beginnen met wat we al weten. Namelijk dat Instagram al functies heeft toegepast speciaal voor de influencermarketing, zoals het ’samenwerking balkje’. Met deze functie geef je als influencer boven de foto aan dat deze is gemaakt voor een betaalde deal. Ook kun je nu adverteren via Instagram zelfs, iets wat tot voor kort niet mogelijk was. Instagram ondergaat een verandering. Het is niet alleen maar een platform voor leuke foto’s met vriendinnen op je persoonlijke account, er worden nu zaken gedaan op Instagram. Keiharde business zelfs.

Schermafbeelding 2018-10-31 om 17.31.46.png

Iedere euro geïnvesteerd in influencers is €6,50 aan mediawaarde waard

Je lijkt wel gek als je er niet aan meedoet. Want hoewel veel mensen vinden dat die influencers maar makkelijk geld verdienen, ze zijn het geld wel waard. Wist u dat iedere euro die geïnvesteerd wordt in influencermarketing maar liefst €6,50 aan mediawaarde waard is?  Eigenlijk is wat een influencer doet niets anders dan mond-tot-mond reclame maken voor uw bedrijf. In de marketing noemen ze dit word-of-mouth, influencer marketing is eigenlijk het word-of-mouth 2.0. Het word-of-mouth van de toekomst.

En de toekomst?
Wat we zien is dat de consumenten marketing vanuit het merk niet meer geloven, daarom worden derde partijen ingeschakeld. In de toekomst worden deze derde partijen steeds belangrijker. Het is voor merken belangrijk de touwtjes uit handen te geven, de influencer geeft zijn of haar eigen draai aan het concept. Platte marketingteksten zijn verleden tijd, vanaf nu trekt de reclame een ‘camouflage-jasje’ aan.

Dit gebrek aan sturing is lastig voor veel mensen, vooral de control freaks. Maar ons advies? Vertrouw de influencer, die weet wat werkt bij zijn of haar doelgroep. Weet ook dat de meeste influencers niet alle klussen aannemen en dat ook grote geldbedragen niet altijd een garantie zijn tot succes.

Wat je nu in China ziet is dat veel apps streven naar een ‘walled garden’. Een walled garden is app waar je eigenlijk niet uit hoeft omdat je alles erin kunt doen. Chatten, mailen, betalen, een Uber bestellen en ga zo maar door. Het krachtige hieraan is dat de consument ontzettend veel tijd besteed in de app en dat aankopen slecht een kwestie zijn van een paar klikken. Gemak dient nu eenmaal de mens. Stel je voor, je zit op Instagram en ziet een ontzettend handig tasje voorbijkomen, je klikt meteen op ‘buy’ en met je vingerprint betaal je het tasje.

Instagram-Screenshots-1024x857.jpg

Op Instagram verschijnt ook steeds vaker het winkelmand-icoontje. Je klikt op een item en je wordt meteen doorgestuurd naar de productpagina desbetreffende webshop. De barrière tussen social media en webshops wordt steeds kleiner. De twee gaan hand in hand, vullen elkaar aan waar nodig.

De nieuwste trend zijn de micro influencers, de mensen met weinig volgers.

Daarnaast is er nog een belangrijke trend in influencermarketing-land, namelijk micro influencers. Bereik en volgers is allang niet meer het belangrijkste. Het gaat om de betrokkenheid van de volgers. Liever 20.000 actieve betrokken volgers, dan 100.000 volgers die niet betrokken zijn. Een kleiner Instagram account heeft vaak actievere volgers, zeker als de influencer actief is in een bepaalde niche. Denk aan tattoo-artists, koks, fitness specialisten.

Wat betekent dit voor u?
U wilt natuurlijk meegaan met alle ontwikkelingen, ook op het gebied van influencer marketing. Stilstaan is achteruitgaan tegenwoordig. Maar wat betekenen deze veranderingen voor u en uw bedrijf?

Zet het gemak van de consument altijd voorop, hou de walled garden in het achterhoofd. Maak gebruik van alle doorklik mogelijkheden op Instagram, zoals het winkelmandje en de swipe-up stories. Zodra je maar weinig kliks hoeft te maken is een aankoop snel gedaan, en dus het geld van de consument snel in uw portemonnee.

Ten tweede is het belangrijk om genoeg tijd en energie te steken in het vinden van de juiste influencer bij uw boodschap. In de verkeerde influencer investeren is weggegooid geld. Zoals u hierboven hebt gelezen zijn micro influencers vaak het effectiefst, maak hier gebruik van. Er zijn genoeg pr-bureaus die de juiste influencer kunnen zoeken bij uw boodschap, mocht u dat zelf lastig vinden.

Tot slotte: vertrouw de influencer. Zij zijn pro in het verspreiden van uw boodschap en weten welke manier het beste werkt. Vergeet ouderwetse marketing en geef hun genoeg creatieve ruimte. Tegenwoordig zijn mensen merken.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s