Goede en slechte SEO

Nee, met ‘goede en slechte SEO’ doel ik niet op de kwaliteit. Ik heb het over een heel ander fenomeen. Namelijk de manier van SEO (Search Engine Optimization, zoekmachine optimalisatie) toepassen. Want, guess what? Dat kan dus op de goede manier die zich keurig aan de regels houdt die zoekmachines hebben gezet. Maar het kan ook op een slechte manier, die iets minder goedgezind is me Google en zijn frenamies. Oh, en dan heb je ook nog een methode die er eigenlijk tussen in zit… Lekker vaag weer dus, dat SEO!

SEO is vanuit het niets een waardevolle industrie geworden in de afgelopen twee decennia. Genoeg redenen voor marketeers, zoals ik, om zich op dit vakgebied te storten. Maar deze sector blijft toch altijd weer verrassen. Vooral, omdat de regels van het vak ook daadwerkelijk constant veranderen. Maar dat betekent niet dat er geen herkenbare stromingen zijn die zichtbaar blijven door alle veranderingen heen. Over drie van die bekende SEO stromingen ga ik het vandaag hebben.

White, black and grey hat SEO

In tegenstelling tot SEA zijn de regels van SEO een stuk ingewikkelder en een stuk minder concreet. Sterker nog, ze zijn nooit 100% nauwkeurig te benoemen. Zelfs niet achteraf.

Toch hebben we als SEO -specialisten wel een heel goed beeld van wat de zoekmachines willen van de websites waar we aan werken. Welke optimalisaties als ‘goed’ en welke als ‘slecht’ bestempeld worden. Waarbij de consequentie van de laatste altijd is dat de website helemaal niet meer geïndexeerd wordt, laat staan dat het ooit hoopt de eerste pagina te bereiken bij een relevante zoekterm.

Toch zijn er websites die het risco durven en willen nemen. Voor hen is de black hat SEO. Maar voordat ik op de feiten vooruit loop, eerst meer over white hat SEO…

De methodes

White hat SEO

Dit is de meeste gebruikte methode. Hierbij werken SEO-specialisten namelijk met de ongeschreven regel dat alleen de meetpunten waar de zoekmachines zelf naar kijken bij het indexeren van websites er toe doen. Dit zijn gelijk de punten waar ze zich ‘bewust’ van zijn.
Voorbeeld: Een klein en concreet voorbeeld van white hat SEO is het toevoegen van duidelijke meta data aan elke pagina van je website die het niet alleen voor zoekmachines duidelijk maakt waar de webpagina’s over gaan/wat ze bieden, maar die ook relevant zijn voor de bezoekers van een website (het is immers de tekst die ze in de zoekmachines onder de url van een website zien staan in de zoekresultaten). Zo werkt white hat SEO niet alleen aan het hoger ranken van een website, maar ook aan het gebruiksvriendelijker maken van het web (binnen de websites én de zoekmachines).

Black hat SEO 

Deze methode richt zich specifiek op de zwakke punten van een zoekmachine en maakt daar gebruik van voor eigen gewin. Deze methode kan de meest desastreuse gevolgen hebben voor een website. Maar dat betekent niet dat ‘white hat SEO’ altijd veilig is als het gaat om blijvend geïndexeerd worden (laat staan een vaste plek behouden). Na de grote schoonmaak van een paar jaar terug door Google, kwam geen enkele website nog in de zoekresultaten terecht die geen responsive design had voor mobiele websitebezoekers. Of ze white of black hat SEO hadden maakte voor die websites niks uit. Ze werden even goed uit de indexatie geschopt.
Voorbeeld: Een duidelijk voorbeeld is iets dat vroeger veel werd gedaan maar in middels al bijna onmogelijk is om te doen zonder dat zoekmachines het zien tijdens het indexeren. Ik heb het hier over het zoekwoorden op websites verbergen. Zo heb ik ooit een klein bedrijfje gehad dat zijn meest belangrijke zoekwoord zo’n 200 keer op de homepagina verborgen hadden door het in dezelfde kleur te zetten als de achtergrond. Niemand kon het met het blote oog zien en toch werd hij hoger geïndexeerd dan zijn concurrenten.

Grey hat SEO

Deze methode is net zo onduidelijk en vaag als de naam doet vermoeden. Grey hat SEO is technisch gezin white hat SEO, maar zit gevaarlijk dicht tegen de grens aan. Het kan wel, maar misschien wel niet voor lang. Het is namelijk de SEO methode waarbij de marketeers een keertje op de feiten vooruit lopen in plaats van er achteraan. Grey hat SEO is bijna altijd black hat SEO waar algoritmes nog geen techniek voor hebben om het te ontdekken en er uit te vissen.
Voorbeeld: Een aantal punten van het design en de indeling van een website één keer in de zoveel tijd veranderen zonder reden en zonder dat er inhoudelijk echt iets anders wordt. Zo trick je zoekmachines in het denken dat de website altijd up-to-date is en nieuwe content bevat. Wat weer één van de punten is waar een zoekmachine websites op beoordeeld tijdens het indexeren.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s