Voorspelling: In 2020 zijn 30% van alle zoekopdrachten gesproken

SEO (zoekmachine-optimalisatie) gaat in de komende twee jaar meer veranderen dan ooit. And that’s saying something! SEO is vanaf het begin af aan al één van de meest veranderlijke marketing stromingen die er bestaat. Het heeft dan ook al veel rigoureuze veranderingen meegemaakt. Maar niks zal het zo veranderen als de transitie van getypte zoekopdrachten naar gesproken. Want als een zoekmachine nog maar 1 resultaat kan geven voor een zoekopdracht wordt het letterlijk een alles-of-niets succesratio voor elk bedrijf dat aan zoekmachine-optimalisatie doet.

Gartner, een Amerikaans onderzoeks- en adviesbureau in de ICT-sector, deed eind 2016 onderzoek naar onder andere de opkomst van gesproken zoekopdrachten. Zij kwamen met een groot rapport naar buiten waar verschillende digitale voorspellingen voor 2020 werden uitgelicht. Daar stond ook in dat, op basis van de groei tot dan toe, over twee jaar 3 op de 10 zoekopdrachten waarschijnlijk zonder scherm zullen worden uitgevoerd. Nogal een uitspraak natuurlijk, aangezien dit ongelofelijke consequenties gaat hebben voor de online aanwezigheid van alle bedrijven, merken en organisaties over de hele wereld. Maar hoe zien die consequenties er precies uit? Daar ga ik in dit artikel over op los speculeren!

Hoe is het nu?

Om meer te weten over de consequenties ga ik terug naar de bron van de verandering: de consument.

In augustus 2017 publiceerde Google een aantal statistieken die ons meer vertelden over de eigenaars van spraak-geactiveerde apparaten en hoe zij de zoekmachine gebruiken. Zij keken naar de zoekopdrachten die deze consumenten het meest deden. Vervolgens categoriseerden ze hun populairste zoekopdrachten in 5 verschillende groepen: informatie over goede deals, uitverkopen en kortingsacties; gepersonaliseerde tips en informatie om het dagelijks leven makkelijker te maken; informatie over aankomende evenementen en activiteiten; bedrijfsinformatie (zoals winkellocaties en openingstijden); en toegang tot klantenservices of een andere soorten ondersteuning.

Nog iets dat opviel tussen deze statistieken: 41% heeft het gevoel alsof ze tegen een vriend of in ieder geval een persoon praten wanneer ze aan het apparaat iets vragen. Met de moeite die Google steekt in het steeds natuurlijker over laten komen van zijn ‘Google Assistent’ is het een grote kans dat dit percentage in de komende jaren nog fors zal toenemen. Anders dan de zoekmachine van nu, waar je alles in uit moeten typen en zelf op zoek gaat naar de meest relevante info voor jou, gaan spraak geactiveerde apparaten dit allemaal voor je regelen. Dat is nogal een vertrouwen dat de consument erin steekt en controle die hij/zij weggeeft. Deze apparaten gaan als het ware bepalen wat voor de consument relevant is om te weten. Dit is dan ook de reden dat eigenaren van de apparaten zo’n persoonlijke connectie er mee maken. Alsof het een mens is…

Hoe gaat SEO er waarschijnlijk in de toekomst uitzien?

De sleutel tot zoekmachine-optimalisatie voor bedrijven in de toekomst lijkt dus wel het nog persoonlijker maken van informatie. Niet alleen het persoonlijk aanbieden van informatie (we krijgen bijvoorbeeld al lange tijd andere zoekresultaten bij exact dezelfde zoekopdrachten, aan de hand van onze eigen geschiedenis en individuele voorkeuren). Maar ook de informatie zelf krijgt een steeds meer persoonsachtige tone of voice. Zoekmachines worden als het waren je nieuwe beste vriend, je ouders en je beste-dienstbode-ooit in één: een buddy die jou door en door kent en weet wat je wil.

Om, als enige, nog als resultaat in zoekmachines terecht te komen moet je als bedrijf dus ook op dit niveau tegen de consument gaan praten. Dus geen stoffige bedrijfsteksten of gelikte marketingteksten meer, maar gewoon alsof je het tegen een goede bekende hebt. Informatief, maar op een vriendelijke manier.

Sleutel tot succes… ?

Hier valt voor merken die klantenbinding als hun belangrijkste doelstelling hebben ook veel in te bereiken. Want op stem gebaseerde diensten (zoals de gesproken zoekopdracht) worden als meer persoonlijke en diepere aandacht gezien. Van het bedrijf naar de consument toe. Nooit tevoren heeft een online dienst consumenten zo persoonlijk aangesproken. En dat is zichtbaar in hun gedrag en iets waar bedrijven nu veel beter op kunnen inspelen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s