Zorgt de komst van social media voor diversiteit in de mode-branche?

We leven inmiddels bijna in 2019. Én tot de dag van vandaag zijn het vaak dunne, blanke modellen die de hoofdrol spelen in dé campagnes van de grote modemerken. The Fashion Spot deed hier onderzoek naar, wat bleek? 75% van de modellen in de mode-industrie is blank. Schets de mode-industrie op deze manier niet een vertekend beeld van de realiteit?

The September-issue
In september 2018 maken drie Nederlandse glossy’s- Vogue, Harper’s Bazaar en Elle- dit jaar in hun septembernummer een statement over diversiteit. Zij maken allemaal gebruik van gekleurde modellen op de cover en gaan in het blad ook meer in op diversiteit binnen de Nederlandse mode. Diverse mode-experts beweren dat dit wel weer een nieuwe trend is die vanzelf wel weer over zal waaien. In de jaren 80 was er ook een periode met meer donkere modellen op de voorgrond, maar die duurde niet lang. Topmodel Naomi Campbell deelt duidelijk een andere mening. Via haar eigen Instagram-kanaal spreekt zij zich uit over diversiteit op de catwalk. “We are not a trend, we are here to stay!’’. aldus Naomi.

Schermafbeelding 2018-11-01 om 00.11.59.png

Campbell, Nooshin en Feenstra
Campbell is niet de enige die online een statement maakt. Ook juryleden Anna Nooshin en Kim Feenstra nemen geen blad voor de mond op social media. HNTM the new season is een realityprogramma waarin een selectie van kandidaten strijden om de titel ‘Holland’s Next Top Model’ en kans maakt op een carrière als model. Dit seizoen is er een verassende winnaar, namelijke allereerste Nederlands-Marokkaanse Soufyan Gnini. Presentatrice Anna Nooshin zei tijdens de finale te geloven in het talent van het jonge model. “We hebben gekozen voor iemand die heel veelzijdig is”, zei Anna Nooshin. “We hebben dit seizoen laten zien dat de modewereld aan het veranderen is, want het gaat niet meer alleen om schoonheid.”  Na de finale plaatse Kim Feenstra het volgende op haar Instagram: “Ik ben ontzettend trots op je. En besef dat jij hiermee ook deuren voor andere hebt geopend”.

Schermafbeelding 2018-11-01 om 00.13.59.png

Schermafbeelding 2018-11-01 om 00.13.28.png

Succesverhalen
Én voor experts die beweren dat diversiteit minder verkoopt dan het huidige stereotypen model. Hier luiden twee succesverhalen van het afgelopen modeseizoen. Sportmodemerk Nike en lingeriemerk Savage x Fenty van zangeres Rihanna zijn het bewijs dat diversiteit in de marketingcampagnes van de grote spelers in de industrie absoluut geen trend is, maar misschien wel dé gouden marketingstrategie. De cijfers liegen er namelijk niet om.

Eerder deze zomer besloot Nike om de voormalige verdediger Colin Kaepernick als woordvoerder en gezicht van hun campagne ter ere van het dertigjarig jubileum van de ‘’Just do it’’ slogan. De voormalige atleet protesteerde in 2016 tegen discriminatie en buitensporig politiegeweld in de VS door te knielen tijdens het volkslied. De campagne met sportman Kaepernick blijkt achteraf een slimme zet te zijn geweest van Nike. Op het officiële Instagram kanaal van Nike staat de teller van deze campagne post op maar liefst 9,1 miljoen likes en wordt massaal gedeeld op social media. De marktwaarde van Nike stijgt hierdoor met 5,1 miljard euro. Daarnaast is ook de koers van het sportmodemerk stijgende sinds de lancering van de controversiële reclame.

Rihanna kon natuurlijk niet achterblijven en gooide hoge ogen met haar nieuwe Savage x Fenty show tijdens de New York Fashion Week. Fashion Week is een internationaal evenement van een week waarbij modehuizen en -ontwerpers met catwalk-presentaties hun nieuwste collecties tonen aan de pers, inkopers en influencers. De Fashion Week is een belangrijke graadmeter van wat het komende seizoen wel of niet in de mode is. De vier invloedrijkste Fashion Weeks zijn die van New York, Londen, Milaan en Parijs.Vorig jaar is de mode-industrie onder vuur komen te liggen omdat de branche niet representatief was voor de diversiteit in onze samenleving.

1ad25ea2-2b17-428e-97df-fb4ccaafb39e-screen-shot-2018-09-14-at-110746-am.png

De diversiteit aan modellen is de belangrijkste reden waarom deze show zo baanbrekend was. Allerlei huidskleuren en lichaamsvormen werden op de catwalk gerepresenteerd. In een interview met AP Fashion legt Rihanna uit waarom dit voor haar zo’n essentieel kenmerk van de show was: “Er zijn vrouwen over de hele wereld die zich fijn en sexy voelen in lingerie. En vanavond wilde ik mensen laten voelen dat er zoveel verschillende vrouwen zijn die zich in allerlei verschillende fases van vrouwelijkheid bevinden.”  Na afloop van de modeshow ontplofte social media. Velen geven via social media aan behoefte hebben aan merkend die dit soort statement maken in de mode-industrie.

Invloed van social media
Is diversiteit in de modebranche in de marketingcampagnes een trens? Of dankzij onze stem via social media de sleutel tot succes? Wereldwijd is de aanwezigheid op social media ontzettend groot. Conclusie: grote modemerken zijn er zeker van op de hoogte wat ons bezighoudt op social media. De early adopters onder de merken pakken dit op om de wensen en behoeften van de consument te vervullen. Ook de standvastige mode-industrie kan de komst van social media niet onderdrukken. Wij hebben samen, op social media, een te grote stem waar ook zij niet omheen kunnen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s