Hoe bereik je de media-vermoeide millennials deel 2

Door Maxime le Cotey

De millennial van tegenwoordig is lastig te bereiken. Ze zijn erg kritisch naar reclame en laten zich niet zomaar beïnvloeden. Ze prikken er makkelijk doorheen als een advertentie te commercieel is. Daarom heb ik deze doelgroep ondervraagd. Hieronder staan enkele tips die ingaan op de content van je advertentie over in welke vorm en op welk medium je het beste adverteren om deze doelgroep te bereiken.

Korte reclame

Denk hierbij aan reclame in foto-vorm. De millennial heeft behoefte aan een korte en krachtige boodschap welke ze het liefst zien in een foto. De doelgroep zegt niet te veel tijd te willen besteden aan het bekijken van reclame. Video’s duren te lang en bevatten vaak te veel verhaal ‘erom heen’. Een duidelijke foto doet het best zijn werk. Er bestaat niet voor niets het gezegde; “less is more”.

Weinig tekst

Aangezien de millennial steeds bewuster wordt van zijn of haar tijd online, besteedt ze minder tijd op bepaalde platforms. Een reclame met weinig tekst en sterk beeld werkt het best. Minder tekst betekent minder lezen en minder lezen betekent minder tijd. Zorg ervoor dat de tekst actueel is waardoor deze meteen de consument aanspreekt. Dat kan door in te spelen op maatschappelijke onderwerpen zoals milieu en immigratie. Maar dat kan ook door in te gaan op veel besproken (grappige) onderwerpen in de media, zoals tv-programma’s.

Instagram

Instagram is een populair medium. Ruim 50% van de millennials besteed zo’n twee uur per dag aan het platform. Wat deze groep vooral aanspreekt is reclame die getoond wordt in stories. Zorg ervoor dat de content past bij de interesses van de gebruiker. Zo hebben ze minder de indruk naar reclame te kijken omdat het ook aansluit bij hetgeen dat al voorbijkomt. De consument zal dan minder geneigd zijn de advertentie meteen door te klikken.

Instagram is een fotoplatform. Zorg er dan ook voor dat feed van je bedrijf, in zijn geheel laat zien waar je merk voor staat. Laat het een mooi geheel worden zodat de gebruiker in een snelle oogopslag ziet wat jouw bedrijf wilt uitstralen. Je feed is je visitekaart en moet er strak uitzien. Het is als het ware een grote collage die de sfeer van je bedrijf weerspiegelt.

Persoonlijk en eerlijk

De millennial gaf aan dat reviews en advies van bekenden het meest op prijs worden gesteld en ook het meest geloofwaardig zijn. Daarom is het belangrijk om persoonlijke content te delen. Laat de gebruiker spreken doormiddel van reviews of andere positieve ervaringen te delen op je platform. Dit heet ook wel brand personality. Zorg dat mensen jouw bedrijf associeert met positieve menselijke kenmerken zodat het bedrijf dichter bij de consument komt.

Dezelfde content maar andere tekst

Al hoewel Instagram voor advertising het meest aantrekkelijke mediaplatform is, is het ook zinvol om te adverteren op andere platformen zoals Facebook. Weliswaar stagneert de toename in Facebookgebruikers, uit het onderzoek (dat is te lezen in het researchverslag) is wel gebleken dat de doelgroep gemiddeld een uur aan het medium besteedt. Om tijd te besparen in het steken van nieuwe content; gebruik dezelfde foto voor Instagram en Facebook, maar pas de tekst qua lengte eropaan. Op Facebook zijn iets langere teksten gebruikelijker dan op Instagram.

Ook kan je letterlijk content vaker gebruiken door hetzelfde op een ander moment nog een keer te posten. Wanneer je organisch post, is de kans groot dat je niet iedereen hebt bereikt. Niet iedereen heeft het dus gezien en daarom kan je prima nog een keer hetzelfde posten zonder dat mensen het als vervelend beschouwen.

Ook kan je verschillende aspecten van je product promoten in verschillende ads. Waar je je eerst richt op de gebruiksvriendelijkheid, kan je je in de volgende advertentie focussen op de goedkope prijs bijvoorbeeld.

Gegevens verzamelen

Aan het eind van het traject, wanneer de campagne voorbij is, geldt meten is weten. Verzamel data van alle advertenties en analyseer welke content goed heeft gewerkt en welke niet. Keken mensen de hele story af of klikten ze door? Bij welke advertentie kwamen de meeste reacties en shares? Waar was het engagement het grootst? Bij welke advertentie klikten mensen door naar de webshop? Naar aanleiding van welke advertenties zijn de meeste producten verkocht? Wat waren de reacties van consumenten en wat kan er beter?

Dit is allemaal data die toegepast kan worden om het strategisch social media plan voor de volgende campagne goed uit te werken.

Wil je meer weten over marketinggerichte tips, betrouwbaar overkomen naar de consument of gebruik maken van influencermarketing, lees dan mijn eerste contentproductie.

Afbeelding: Depositphotos.com

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s