Hoe bereik je de media-vermoeide millennials deel 1

Door Maxime le Cotey

Naar aanleiding van een steeds groter wordende groep mensen die minder tijd besteed aan social media, heb ik onderzoek gedaan naar hoe je als bedrijf deze mensen toch het beste kan bereiken.

Het onderzoek is uitgevoerd onder millennials (20-27 jaar) die zich bewuster zijn geworden van hun social media gebruik en daardoor er minder tijd aan besteden.

Ik ga je vertellen wat de ‘do’s’ zijn om ze te benaderen wat ik ga illustreren aan de hand van een voorbeeld. 

Facebook

Ondanks dat Facebook een stagnerende groei heeft, blijft het een interessant platform om je als bedrijf op te richten om de millennial te bereiken. De helft van de millennails uit het onderzoek geeft aan ruim een uur per dag te besteden aan Facebook.

Van hen, gaven velen aan minder van Facebook gebruik te maken omdat ze content van vrienden missen. Het is daarom belangrijk om bij promotie en/of reclame, de betrokkenheid van vrienden aan te moedigen en duidelijk te laten zien. Hierdoor komt het ook hoger in de tijdlijn te staan. Dat zorgt voor meer ‘engagement’, iets dat er Facebook minder gebeurt.

Video’s

    • Linken aan evenementen
    • Laat betrokkenheid van vrienden zien: gebrek aan content van vrienden maakt dat ze Facebook minder interessant vinden

Ten slotte gaan we het ook hebben over de inhoud van de reclame. Wat wil je uitstralen en hoe doe je dat? Wat vindt de millennial belangrijk en waarom?

De millennial staat bekend om een generatie die bewuste keuzes maakt en idealistisch in het leven staat. Ze besteden bijvoorbeeld veel aandacht aan duurzaamheid en maatschappelijke problemen. Hieronder staan enkele punten die zij belangrijk vinden in reclame.

Eerlijkheid 

De millennial heeft de voorkeur voor eerlijke reclame; een reclame die niet de indruk geeft dat het product mooier wordt gemaakt dan het in werkelijkheid is. De doelgroep wil geen poespas en prefereert de reclame ‘nuchter’ zonder overdreven over te komen.

Betrouwbaarheid 

Daarmee gaat ook betrouwbaarheid gepaard. Door eerlijk te zijn over je product kom je als merk en bedrijf ook betrouwbaarder over. Betrouwbaarheid is tegenwoordig ontzettend belangrijk. Je wilt een community om je merk bouwen, een bepaald engagement om te zorgen dat ze vaker zullen terugkomen.

Geen (massale) influencer marketing 

Influencer marketing sluit eigenlijk ook aan op bovengenoemd punt. Tegenwoordig worden bekende influencers massaal ingezet om producten te promoten. Vaak worden de producten gepromoot aan de hand van een leuk verhaaltje waarin de influencer verteld wanneer en hoe vaak ze het gebruikten en hoe tevreden ze zijn over het product. Deze doelgroep heeft inmiddels wel door dat dit gesponsorde content is en vindt daarmee deze vorm van marketing niet geloofwaardig.

Als je als bedrijf toch besluit om een influencer in te zetten, richt je dan op micro influencers. Deze heeft tussen de 5000 en 50.000 volgers, Ze richten zich meer op hun eigen niche en bereiken een specifieke doelgroep. Het is vaak goedkoper en de influencers zijn meestal enthousiast over de samenwerking. Wanneer hun niche aansluit op jouw doelgroep, kom je als merk betrouwbaarder over. Vaak staan de micro influencers ook echt achter hetgeen dat ze promoten omdat het anders hun reputatie schaadt.

Communities

Wanneer je je richt op micro-influencers, kom je dichter bij de doelgroep Deze influencer staat vaak dichter bij de doelgroep en deelt dezelfde normen en waarden als de doelgroep. Wanneer je deze mensen je product laat promoten, kom je betrouwbaarder over. Door je product te promoten binnen een community zal het zich sneller mond tot mond verspreiden. Dit duurt weliswaar langer, maar is wordt door de consument meer gewaardeerd.

Geen storytelling

Opvallend is dat tegenwoordig storytelling helemaal een hype is in marketingland. Toch kan het voor de millennial achterwege worden gelaten. Door storytelling krijgen ze namelijk de indruk dat het product mooier wordt gemaakt doordat er content en verhaal aan toe wordt gevoegd. Ook sluit dit aan op het allereerst genoemde punt waarbij millennials aangeven de voorkeur te hebben voor een korte vorm van reclame.

Ga Viral!

In combinatie met believe driven buyers. Associeer je merk met een politieke, milieu, immigratie, of gender kwestie.

Originaliteit en actualiteit

Een van de meest belangrijke aspecten van goede reclame is originaliteit en actualiteit. De millennial kan het waarderen wanneer ze merkt dat er moeite is gedaan om hen te bereiken. Dat kan onder andere door humor, een pakkende foto of slogan. De millennial is erg op de hoogte van de actualiteit; nieuws, programma’s etc. wanneer je reclame te weet maken die aansluit op de actualiteit, het liefst op een orginiele en humoritische manier, heb je een juiste combinatie. Denk aan de korte reclame van Bol.com die een product promoot op de derde dinsdag van september: Prinsjesdag:

Schermafbeelding 2018-11-16 om 13.07.32

Bron: Facebookpagina Bol.com
Afbeelding: https://www.cio.com/article//3105672/leadership-management/how-to-prevent-millennials-from-burning-out-at-work.html

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s