Hoe persuasive design bijdraagt aan het behalen van jouw conversiedoel

on

In de afgelopen jaren is de invloed van persuasive design alsmaar groter en groter geworden. Vele websites kennen inmiddels het klappen van de zweep en passen het uitstekend toe. Als bedrijf kom je er nou eenmaal niet meer onderuit, zonder het goed toepassen van persuasive design is het moeilijker om je conversiedoel(en) te behalen. Met de huidige krappe arbeidsmarkt is het essentieel om als bedrijf in deze markt persuasive design goed toe te passen en zo het hoofd boven water te houden. Hierdoor laat je de website bezoekers sneller online solliciteren. Tempo-Team, een van de grootste uitzendbureaus van Nederland, past een aantal beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini toe, maar kan hier veel meer uithalen om boven hun concurrenten uit te torenen.

Beïnvloedingsprincipes

Robert Cialdini omschrijft in zijn boek “The psychology of persuasion” zes beïnvloedingsprincipes waarmee hij via een psychologische invalshoek termen omschrijft waarmee mensen (online) beïnvloed kunnen worden. Deze zes zijn: wederkerigheid, consistentie, consensus, schaarste, sympathie en autoriteit. In plaats van een uitleg geven van alle zes termen wil ik er drie uitlichten en deze toepassen op een website waarvan ik vind dat deze er baat bij heeft. http://www.tempo-team.nl is deze website. Net als iedere andere website die bestaat doen zij wel enigszins aan vormen van persuasive design, maar zij kunnen er veel meer uit halen.

Consensus

Ten eerste raad ik Tempo-Team aan om het beïnvloedingsprincipe consensus toe te passen. Nergens op de website zijn de meningen of ervaringen van Tempo-Team gebruikers te vinden. Sociale bevestiging kan echter doorslaggevend zijn in het sollicitatieproces van een gebruiker op de website. De gebruiker kan zich namelijk eerder verplaatsen in een ander persoon dan in een normale tekst op hun beeldscherm. Een sterrenrating op de homepage is een optie, maar een optie die in mijn opinie niet veel zal opleveren en bovendien amper te meten is als kpi. Daarom zou Tempo-Team moeten overwegen om testimonials in de vacatureteksten te plaatsen. Een quote van een eventuele toekomstige collega die werkt bij het bedrijf waar de vacature over gaat kan enorm helpen om een twijfelende gebruiker over de streep te trekken en zo kan consensus bijdragen aan het bereiken van het macroconversiedoel van tempo-team.nl. Het liefst in een kleur/lettertype dat opvalt en/of op een opvallende plek in de tekst (helemaal boven- of onderaan). Zie de screenshots hieronder.

Before

schermafbeelding 2019-01-06 om 20.54.02

After

after consensus

Schaarste

Ten tweede raad ik Tempo-Team aan gebruik te maken van schaarste om hun macroconversiedoel beter te kunnen halen. Dit ligt bij het conversiedoel van Tempo-Team wat minder voor de hand dan bij bijvoorbeeld webshops die het al jaren toepassen. “Nog slechts één product op voorraad” is geen optie, maar toch is het zo dat aan veel vacatures een einddatum zit wanneer de vacature sluit. Bovendien kan een vacature ook sluiten als het aantal gevraagde werknemers is vervuld. Het is dus helemaal geen gek idee om mensen te stimuleren sneller te solliciteren door kopjes op het jobboard toe te voegen als: “Deze vacature sluit binnen 24 uur” of “Nog slechts 1 functie beschikbaar”.

Aangezien dit voor het conversiedoel van Tempo-Team (solliciteren) niet een heel gebruikelijk principe is om toe te passen raad ik aan om het eerst uit te proberen door middel van a/b testen. Geef de ene helft van de website bezoekers het jobboard zoals hij nu is (zie screenshot 1) en de andere helft een iets ander jobboard (zie screenshot 2) monitoren of er duidelijke verschillen zijn tussen beide sollicitatieratio’s. Als er genoeg validiteit blijkt dan kan het volledig toegepast worden. Hieronder is in screenshots van de website weergegeven hoe dit er ongeveer uit kan gaan zien.

Before

schermafbeelding 2019-01-06 om 17.44.24

After

after schaarste

Consistentie

Ten slotte ben ik van mening dat er bij het sollicitatieformulier op de Tempo-Team website winst te behalen valt door middel van het juist toepassen van persuasive design. In de customer journey van vrijwel elke gebruiker op vrijwel elke website is er telkens een pijnpunt dat terugkomt: het duurt te lang. Mensen hebben weinig tijd en daarom moet je ervoor zorgen dat gebruikers van jouw website zo min mogelijk tijd en inspanning moeten leveren om bij jouw conversiedoel aan te komen. Cialdini omschrijft dit als consistentie. Bij de omschrijving van dit principe zegt hij dat het aan te raden is om invulformulieren in te korten in stappen. Tijdens het sollicitatieproces kunnen de gebruikers afhaken omdat ze in hun ogen te veel informatie moeten invullen. Tempo-Team heeft hun huidige sollicitatieformulier al opgedeeld in stappen, maar ik ben van mening dat dit beter kan. In een krappe arbeidsmarkt zoals de huidige is het noodzakelijk dat gebruikersgemak voorop staat. Motivatie is bijvoorbeeld één van de stappen in het proces, terwijl dit later in een telefonisch gesprek / sollicitatiegesprek nogmaals naar voren komt. Een overbodige stap dus. Ook stap 5 is niet nodig om te benoemen aangezien het voor de gebruiker lijkt als nóg een extra stap, terwijl het enkel de knop verzenden is. Deze knop kan ook onderaan stap 3 komen. Zie de screenshots hieronder.

schermafbeelding 2019-01-06 om 16.56.11

After

After consistentie.png

Als Tempo-Team deze veranderingen aanbrengt op hun website ben ik ervan overtuigd dat zij meer succes zullen boeken wat betreft het behalen van hun belangrijkste conversiedoel: online sollicitaties binnenhalen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s