Hoe zet je als health company digitale media in om mensen gezonder te laten eten?

We leven in een wereld waar voeding, duurzaamheid en gezond leven hoog in het vaandel staan. De meeste mensen brengen meer tijd op het werk door dan dat ze thuis zijn. Je raadt het al, het bedrijfsleven kan niet achterblijven met betrekking tot gezonde voeding.

Merendeel van de mensen zijn zich bewust wat gezonde voeding voor je betekent en voelen zich prettig om hier mee bezig te zijn. De reden waarom er nu zoveel meer over wordt gesproken dan een aantal jaar geleden is het aantal onderzoeken dat gedaan is. Tevens zijn er talloze mensen en bedrijven die via het gebruik van digitale media de consument positief proberen te invloeden.

Zo is het tegenwoordig ‘niet meer gezond’ om een glas melk te drinken en vlees te eten, maar slaat de ‘hype’ niet een beetje te ver door? Misschien wel, maar gezonde voeding en met het milieu bezig zijn, kan beslist geen kwaad. De kantine of bedrijfsrestaurant moet hier dan ook aan meewerken om de werknemers tevreden te stellen, op deze manier hoeven ze ongezonde verleidingen niet te weerstaan. Je maakt collega’s bewust van het feit dat gezond eten goed voor je is, en geeft ze de keuze om deze levensstijl ook in hun professionele omgeving door te zetten. Hiermee support je de werknemers en hun goede voornemens en komen ze niet de verleiding om zich niet aan deze bewuste keuze te houden.

‘’Gezond eten, moet immers de normaalste zaak van de wereld zijn/worden.’’

Niet alleen voor de werknemer pakt een gezond aanbod goed uit, werkgevers profiteren van fitte werknemers die beter presteren. Een gezonde omgeving is inherent aan het goed presenteren van de werknemer. Als een werknemer gezonder leeft, meer energie heeft en minder ziek is, levert dit een economisch voordeel op voor de werkgever door minder ziekteverzuim en betere prestaties en bedrijfsresultaten.

Productiviteit
Uit onderzoek is gebleken dat werkprestaties wel degelijk samenhangt met gezonde voeding. Zo bleek dat werknemers die minimaal 4 keer per week groenten en fruit aten, de productiviteit met gemiddeld 20 % steeg.

Nou dat lijkt mij de moeite waard?!

Ziekteverzuim
Naast dat gezonde voeding invloed heeft op de productiviteit, heeft het ook te maken met het ziekteverzuim. Medewerkers die ongezond eten, blijven gemiddeld 27% vaker thuis door ziekte dan de medewerkers die gezond eten. Bovendien blijkt een gezonde kantine even rendabel als een ongezonde.

‘’Wat zou jij doen als je werkgever was?’’

Rol van werkgevers
Als werkgever zijnde wil je niets liever dan fitte, energieke en gezonde werknemers. De zorg ligt dan ook bij de werkgever om goed te zijn voor je personeel. Dit begint dus bij een gezonde kantine / bedrijfsrestaurant waar salades, groenten en fruit wordt aangeboden maar je kunt verder gaan. Voorbeelden hiervan kunnen zijn, bureaus waar je staand achter kunt werken, sportlessen aanbieden in de pauze/ na werktijd.

Milieu en duurzaamheid
Naast dat je bedrijf een gezonde kantine/ bedrijfsrestaurant heeft wordt milieu en duurzaamheid ook steeds belangrijker voor werknemers. Werkgevers moeten deze mogelijkheid aanbieden om werknemers tevreden te stellen.

Denk hierbij aan;
1. Afval scheiden
2. Weinig tot geen gebruik van plastic
3. Paperless werken, dus vrijwel alles digitaliseren

We kunnen nu wel concluderen, dat het grote voordelen heeft voor werkgevers om een gezonde kantine/ bedrijfsrestaurant aan te bieden. Maar er zullen vast nog genoeg werknemers zijn die nog niet zijn overtuigd dat gezonde voeding echt belangrijk is.

‘’Hoe overtuig je deze werknemers?’’

Elk bedrijf die een kantine/ bedrijfsrestaurant heeft werkt met een eigen server (eigen netwerk).
Om je werknemers te stimuleren om gezond te eten, dienen er in de eigen server dagelijks gezonde lunchgerechten en tussendoortjes te worden uitgelicht, voor een goede prijs. Het idee is dan om dat vlak voor de lunch en middagpauze te publiceren, zodat de werknemers geïnspireerd worden en dus sneller kiezen voor een gezonde maaltijd. Bij veel bedrijven heb je zogenaamde billboards/digitale schermen hangen in de gangen. Hier dient het uitgelichte lunchgerecht ook op te worden afgebeeld.

De kracht van herhaling is hier van toepassing, doordat mensen worden meermaals worden geconfronteerd met de gezonde deal, is de kans veel groter dat ze daadwerkelijk ook die deal kiezen.
Dit zal de taak moeten worden van degene die verantwoordelijk is voor de lunch binnen het bedrijf, denk hierbij aan de officemanager bijvoorbeeld.

We kunnen hiermee concluderen dat een gezonde levensstijl voordelen oplevert voor zowel de werkgever als de werknemer. Het bewust omgaan met gezond leven en het milieu, moet worden gebruikt als een stimulans voor beide partijen. De werkgever presteert hierdoor beter en de werknemer is een stuk gezonder, fitter en vitaler. Beide partijen zouden bewust moeten worden van de invloed waarbij herhaling de kracht is. Tevens is digitale media een goed en snel middel om dit naar beide partijen te communiceren en positief te beïnvloeden.

Bron: https://www.werkenergieanalyse.nl/blog/eetgedrag-werknemers-prestaties/

Ik ben benieuwd hoe jij hier tegen aan kijkt, laat het vooral weten in je reactie hieronder.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s