Zo verhoogt Corendon de conversie

Persuasive design is het beïnvloeden van het beslissingsproces van de mens, op basis van meerdere overtuigingsprincipes. Robert Cialdini schreef zes principes om conversie te verhogen: schaarste, sociale bewijskracht, wederkerigheid, commitment en consistentie, sympathie en autoriteit. Ik richt me op Corendon en hoe zij hun conversie op basis van deze zes principes kunnen verhogen.

Schaarste

Het idee dat je iets unieks kunt hebben of dat je iets misloopt of kwijtraakt daar reageert de mens volgens Tijmen De Groen, Beste Business Events, heel sterk op. Tegenwoordig is daar zelfs de term ‘FOMO’ voor bedacht: Fear of Missing Out. Als je ergens weinig van hebt willen mensen het sneller hebben. Corendon speelt goed in op schaarste. Zo staat er onder een reisaanbod: ‘Nog X kamers beschikbaar.’ Dit kan ervoor zorgen dat mensen denken dat ze snel moeten boeken en verhoogt zo de conversie. Hiernaast wordt er ook aangegeven hoeveel andere personen op dit moment de accommodatie aan het bekijken zijn.

Sociale bewijskracht

Bezoekers twijfelen constant of ze wel de juiste keuze gaan maken, Martin van Kranenburg, Marketingfacts. In zo’n situatie waarin een potentiele consument onzeker is kijkt hij/ zij naar het gedrag van anderen. Hoe hebben andere bezoekers of kopers deze aankoop ervaren? Getallen pakken de aandacht van het oog, maar wat tegenwoordig helemaal goed werkt is het personaliseren van de reviews. Hoe meer de reviewschrijver op de bezoeker lijkt, hoe meer de bezoeker geneigd is om na een positieve review dit product ook aan te schaffen.

Op de website van Corendon staat bovenaan ‘8.3 Trustpilot’. Hiermee geven ze dus aan dat ze goed scoren op reviews, wat sociale bewijskracht toont en die aandacht pakt met dit hoge getal. Dit is op zich goed, echter is er geen link te vinden om ook echt de reviews op Trutspilot te bekijken. Zo wordt er alleen de hoge score getoond, maar is er geen mogelijkheid om een onderbouwing hiervan te lezen. Het personaliseren van de reviews wordt dus nog niet genoeg gedaan. Dit maakt Corendon een Smugler. Volgens Cialdini zijn er drie soorten overtuigers: de Bungler, de Smugler en de Sleuth. De Bungler verpest zijn eigen kansen. Een Smugler gebruikt persuasive design enkel in zijn eigen voordeel. Een Sleuth is de ideale overtuiger en laat eerlijke reviews zien. Bij de Smugler kan de overtuigsingstechniek link worden omdat alleen de positieve kant getoond wordt.

Hiernaast zou Corendon nog aan de sociale bewijskracht kunnen werken door een paar quotes van happy customers op de website te plaatsen en de reviews dus wat persoonlijker te maken. Dit maakt dat de hoge score van Trustpilot concreet wordt en vorm krijgt.

Wederkerigheid

Bezoekers voelen zich eerder geneigd om iets voor je te doen als jij ze eerst wat geeft. Volgens Van Kranenburg is content geld. Het is dus belangrijk voor een bedrijf om op het goede moment de juiste content aan te bieden. De bezoeker is constant het aanbod van Corendon met het aanbod van de concurrent aan het vergelijken en is daarnaast ook op zoek naar informatie, een antwoord op hun vraag of een oplossing voor hun probleem. Hoe Corendon hier slim op zou kunnen inspelen is door middel van een reisblog. Grote kans dat de bezoeker bestemmingen aan het vergelijken is en keuzestress heeft dankzij het grote aanbod. Door middel van het delen van reisblogs met informatie over de verschillende bestemmingen wordt de consument geholpen om een keuze te maken.

Een anders advies om de wederkerigheid van Corendon te verbeteren zou zijn om een kortingscode aan te bieden bij de eerste boeking. Een andere optie zou zijn om een kortingscode aan te bieden bij inschrijven van de nieuwsbrief of bij terugkerende boekingen.

Commitment en consistentie

Corendon werkt aan het commitment door middel van de nieuwsbrief pop up die in beeld komt wanneer je op de website beland. Het is zo erg verleidelijk voor websitebezoekers om te abonneren op deze nieuwsbrief. Op deze manier blijven ze gebonden aan Corendon aangezien ze regelmatig op de hoogte gehouden worden van nieuwe deals. Zo zullen ze waarschijnlijk eerder een vakantie boeken bij Corendon dan bij een concurrentie als TUI. Dit helpt dus zeker bij het verhogen van de conversie.

De consistentie van Corendon kan beter. Ze hebben een erg drukke en ietwat rommelige website. Veel blokken met felle kleuren (vooral rood) en talloze aanbiedingen in dikgedrukte letters.

Op de Instagrampagina zijn er juist rustige foto’s te vinden van vakantiebestemmingen. Hier vindt je vooral natuurtinten. De instagrampagina triggert mij ontzettend maar als ik vanuit daar doorklik naar de website dan wordt ik een beetje overweldigd. De highlight op Instagram sluiten echter wel weer aan met de toon op de website.

Ik raad Corendon aan om iets meer rust te creëren op de website en het aantal deals die uitgelicht worden op de homepage te verminderen. De websitebezoeker wordt nu overprikkeld waardoor kans groot is dat hij/zij wegklikt omdat er keuzestress ontstaat.

Sympathie

Wanneer je iemand aardig vindt, gun je deze persoon eerder iets dan wanneer je deze persoon niet mag. Het is belangrijk dat goede verkopers ‘likable’ zijn. Ik denk dat de grootste kracht van het merk Corendon is dat het een duidelijk gezicht heeft, eigenlijk twee gezichten: Cor en Don. Op de reclamespotjes wordt hier goed op ingespeeld en de meeste Nederlands weten direct bij welk merk deze twee gezichten horen.

Autoriteit

Wanneer iemand met meer autoriteit dan jij iets zegt, neem je dit sneller aan. De website van Corendon straalt autoriteit uit door middel van de keurmerken die zowel boven als onder in de pagina duidelijk in beeld staan.

Als je kijkt naar de principes van Cialdini doet Corendon zeker al een aantal dingen al erg goed. Zo zorgt de nieuwsbrief abonneeroptie die prominent in beeld is voor commitment, zorgen Cor en Don voor sympathie, wordt er slim op schaarste in gespeeld en is autoriteit zichtbaar door de keurmerken. De grootste verbeterpunten liggen bij consistentie en wederkerigheid. Corendon is echter al goed op weg dus zal met deze paar kleine verbeteringen zeker de conversie verhogen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s