Hoe kan Homestock behavioral design toepassen voor meer conversie?

Behavorial design is essentieël voor een webshop. Hiermee kan je namelijk het gedrag van de bezoeker van jouw website sturen. Wie wilt nou niet meer conversie voor zijn website? Echter passen niet alle websites dit optimaal toe en dat is heel erg zonde voor de missende omzet. In deze blogpost analyseer ik de webshop van Homestock op het gebruik van behavorial design en kijk ik wat ze goed doen en wat er nog beter kan om de conversie te verhogen.

Een van de bekendste toegepaste theorieën van behavorial design zijn de overtuigingsprincipes  van Robert Cialdini. Robert Cialdini heeft zes technieken om bezoekers van een website te beïnvloeden. Deze principes zijn schaarste, toewijding en consistentie, autoriteit, sociale bevestiging, wederkerigheid en sympathie. Deze technieken worden op verschillende manieren toegepast bij veel apps, webshops en emailmarketing. Maar, maakt de website van Homestock goed gebruik van deze zes principes?

  1. Schaarste

allie-smith-La60f2vpKdE-unsplash

Men houdt van schaarste, maar wat betekent dit nou precies? Heb je weleens in de winkel gestaan met een kledingstuk waarover je twijfelt? De verkoper uit de desbetreffende winkel merkt dat en komt naar je toelopen met de vraag of hij je kan helpen. Jij legt het uit dat je nog heel erg twijfelt, maar dan zegt de verkoper: het is wel de laatste stuk en dan komt er een nieuwe collectie… Nu denk je: “Als ik het nu niet koop dan kan het niet meer.” Uiteindelijk loop je tevreden de winkel uit, omdat je het laatste kledingstuk hebt gekocht.  Dit komt doordat mensen van schaarste houden. De woorden limited edition en de laatste kans werken eenmaal goed op het koopgedrag van een mens.

Op de webshop van Homestock is nergens sprak van het principe schaarste. Er zijn geen acties die een bepaalde looptijd hebben op de sale na. Er is geen limited edition collectie en er is ook geen teller die voorraad bijhoudt. Op het laatste aspect, kan je ook heel makkelijk schaarste creëeren. Anderzijds als het product lastig verkocht wordt, kom je er ook minder snel vanaf als er geen schaarste is.

2. Autoriteit

adam-birkett-jxgJHrEPv2w-unsplash

Mensen luisteren graag naar mensen met autoriteit. Niets voor niet laat Sensodyne tandartsen aan het woord in hun reclame. Laat een professional je erkenning geven en mensen volgen. Dit principe is ook op verschillende manieren toe te passen op een webshop, maar doet Homestock dit wel?

Ergens onder aan de pagina staat “Pers” als je daar op klikt vind je diverse pers foto’s van Homestock. Echter staat er niet bij hoe en wat er precies gebeurde of waarvoor die foto’s dienden. Daarnaast had ik verwacht dat er artikelen, blogpost of andere content werd gedeeld waarbij werd aangetoond dat Homestock autoriteit heeft in de interieur industrie. Het enige stukje autoriteit is te vinden bij het kopje “Stijladvies” onder de tekst staan een paar logo’s en daaronder staan foto’s van interieur. De logo’s zijn van bedrijven waarbij het interieur waarschijnlijk door Homestock is gedaan, alleen is dit niet vermeld. Het is sterker als er werd vermeld en onderstaande bedrijven waren u al voor of iets in die trant. Mensen zijn eenmaal kudde dieren en als je laat zien dat je grote restaurants heb mogen aankleden dan spreekt autoriteit zich wel vanzelf voor.

Andere tips voor autoriteit is het delen van klantenreviews en prijzen. Een goed voorbeeld van een prijs voor een webshop zijn de prijzen van de consumentenbod. Die wekken altijd goede reacties op bij de consument. Homestock heeft wel klantenreviews bij de producten, maar die zijn niet heel zichtbaar uitgelicht.

3. Toewijding en consistentie

roman-kraft-0EVKn3-5JSU-unsplash

Men houdt van houdt van toewijding en consistentie. Als zij voor een bedrijf kiezen dan willen ze daar hun aankopen blijven doen. Hoe behoud je deze groep mensen? Door consistentie en niet veel te veranderen. Trucs om mensen toegewijd te maken is bijvoorbeeld een memberclub. Zorg dat leden zich speciaal voelen een part of a community. Homestock doet dit wel goed op hun website. Er is namelijk een mogelijkheid om een account aan te maken.

 

4. Sociale bevestiging

allie-smith-La60f2vpKdE-unsplash

Er wordt vaak geroepen dat we ons niet druk moeten maken over de mening van anderen. Toch lijkt men daar heel gevoelig voor te zijn. Mensen willen graag wat anderen ook hebben en ze willen erbij horen. Sociale bevestiging is degelijk belangrijk voor een mens en daar kan je als webshop heel goed meespelen. Recensies geven mensen de indicatie of iets goed is. Hoe betere recensie, hoe meer vertrouwen vanuit de consument. Het product heeft dan in dat geval de sociale bevestiging gekregen. Een ander voorbeeld is dat er staat: 700 anderen gingen u al voor. Het cijfer geeft een indicatie aan dat het sociaal al geaccepteerd is en dat je geen risico neemt, aangezien zoveel mensen je al voor gingen. Daarnaast doen testimonials op websites het heel goed over tevreden klanten.

Als we dan naar de website van Homestock gaan, zie je geen vorm van sociale bevestiging op zoals hiervoor genoemd “Stijladvies & pers” na. Dit zou nog een stap verder kunnen gaan. Ik zou adviseren om Instagram foto’s van consumenten te gebruiken om te laten zien hoe je iets kan stylen. Dit is sociale bevestiging en de consument kan inspiratie op doen van een ander.

5. Wederkerigheid

kelly-sikkema-4le7k9XVYjE-unsplash

Heb je wel eens een vriend getrakteerd op een drankje? Daarna zei die vriend: de volgende keer trakteer ik jou! Dit is een vorm van wederkerigheid. Mensen zijn geneigd iets terug te doen voor een ander als je hen iets cadeau geeft. Bij webshop kan dit gemakkelijk door korting te geven met een kortingscode of een gratis welkoms cadeautje bij aankoop van het eerste product etc.

Homestock doet aan wederkerigheid door 10 euro korting te geven als je hun enquête invult. Mijn advies is om 10% korting te geven aan iedere klant die een account aanmaakt. Dit is zal leiden tot meer accounts en dat betekent ook gelijk meer toewijding en consistentie.

6. Sympathie

pablo-merchan-montes-_lBDypLbKgY-unsplash

 

Als je iemand aardig vindt, ben je eerder geneigd om diegene te helpen dan als je diegene niet mag. Zorg ervoor dat je als webshop sympathie opwekt. Een simpele manier om sympathie op te wekken is door de consument te vragen om vrienden en familie uitnodigen voor de nieuwsbrief. Daarnaast kan je een kortingscode maken voor de consument om te delen met vrienden en familie en als beloning geef je de consument nog extra korting of cadeau. Homestock gebruikt geen truc om sympathie op te wekken. Dit kunnen ze zeker doen door middel van een kortingscode.

Naast deze principes van Cialdini zijn er nog een aantal technieken en trucs die toegepast kunnen worden bij webshops. Wat je wilt creëren is actie bij de consument. De actie moet getriggered worden bij mensen . Twee modellen die daar goed op in spelen is het hook model van Nir Eyal en het behavior model van BJ Fog.

Fogg-model-grootHooked-model-groot

Het behavior model van BJ Fog laat zien dat als de motivatie hoog is je eerder bereidt bent om lastige acties uit te voeren. Is de motivatie laag, ben je eerder bereidt om makkelijke dingen uit te voeren. Denk na bij elke actie wat voor moeite het kost voor de consument en of ze wel gemotiveerd genoeg zijn om die actie uit te voeren.

Daarnaast zie je het Hook model van Nir Eyel. Dit laat zien dat men een trigger nodig heeft om tot actie te komen. Deze trigger kan extern of intern zijn, interne triggers zijn sterker dan externe triggers. Als je vervolgens de consument beloont voor hun actie, leidt dit tot een investering die weer leidt tot de volgende trigger. Dit model laat zien hoe je iemand verslaafd kan maken aan een product. Zorg dat je website goede triggers heeft en beloon de consument voor zijn acties en je zult zien dat dit een investering zal zijn.

Als ik deze twee modellen zou toepassen op de website van Homestock zie ik de trigger alleen terug komen bij het invullen van de enquête. Dit is namelijk een opvallende groene knop en krijg er nog 10 euro korting voor terug. Dit geeft mij de juiste motivatie om de handeling uit te voeren en misschien zelfs te delen met andere interieur freaks. Als zij deze tactieken vaker verspreidt over de webshop zouden toepassen, denk ik dat ze meer conversie zouden krijgen.  Kortom Homestock kan nog wel wat tips gebruiken op behavorial design, misschien ze dan een nieuwe stijging in de omzet.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s